Förslaget: klimatbonus i utbyte mot delning av batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 jun 2024

Efter att ha talat om tekniken i flera år börjar det nu komma ut bilar på vägarna redo för Vehicle to Grid, eller V2G. Aktuella modeller från Volkswagen, Kia och Hyundai har det redan och kommande modeller från Polestar, Volvo och Renault är också de förbereda för V2G.Med det öppnas stora möjligheter till att använda elbilarnas batteri som energilager och genom det bli en integrerad del av framtidens elnät. Något som bör premieras, menar konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige som vill se en återinförd klimatbonus på 50.000 kronor för elbilar förberedda för V2G.

– Vi vet att elbilarna är dyra och vi vet att kostnaden att lastbalansera elnätet skjutit i höjden. Det logiska är att ge bilägare en bonus när elbilen stöttar elnätet, säger Carl-Erik Stjernvall som är hållbarhetsansvarig på M Sverige.

Som argument lyfts fram att den som investerar i ett batteri för hemmet kan göra ett grönt skatteavdrag. Med en elbil förberedd för V2G-teknik kan bilens batteri användas på samma sätt, och bör därför få en liknande förmån menar M Sverige.

– Fördelarna med elbilen skulle bli mycket tydligare, ju mer man väljer att bidra med desto mer ska det gå att spara på att hålla bilen uppkopplad och bilen får ett syfte även när den står stilla, vilket ofta är mer än 90 procent av tiden, säger Carl-Erik Stjernvall.

M Sverige uppmanar nu regeringen att undersöka vad deras förslag skulle innebär för samhället och det framtida elbehovet.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!