Sion2021sono-motors-sion-front

Frågetecken kring tillverkning av solcellsbilen Sion hos NEVS

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 okt 2021

Sedan några veckor tillbaka stormar det kring NEVS i Trollhättan. Orsaken är att den kinesiska huvudägaren Evergrande har minst sagt stora ekonomiska problem och uppges vilja sälja sitt innehav i NEVS. Huvudverksamheten för Evergrande är egentligen fastigheter, men företaget har även investerat stort inom andra branscher – däribland elbilar.

Nu uppges Evergrande vilja fortsätta fokusera på elbilar, men hos NEVS pågår ändå sökandet efter en ny ägare.

Kommer vi så till Sono Motors, det tyska start up-företaget som vill bygga sin elbil Sion hos NEVS. När krisen började meddelade Sono Motors att planeringen för tillverkning fortgår som planerat. Tillverkning av förserieexemplar ska dra igång nästa år och fullskalig tillverkning 2023, enligt Sono Motors.

Men riktigt helt säker verkar den saken inte vara.

I en intervju med Dagens Nyheter förnekar Stefan Tilk, vd hos NEVS, att det skulle finnas något formellt kontrakt kring tillverkning av Sion hos dem.

– Men vi har inga avtal om produktion. Först måste de genomföra sin börsintroduktion och få in pengar. Sedan kan vi börja diskutera, säger Stefan Tilk till Dagens Nyheter.

Nyligen meddelade Sono Motors att de lämnat in en ansökan om att börsnoteras på NASDAQ i USA. Enligt tyska medieuppgifter kan det unga företaget komma att få en värdering på omkring tio miljarder kronor.

Sono Motors har nu ändrat beskrivningen av sin relation med NEVS till ”produktionspartner”. I ett uttalande till den tyska sajten electrive.net skriver Sono Motors:

”NEVS är sedan 2019 produktionspartner till Sono Motors och vi står sedan dess i nära kontakt, även nu. Tillverkningen av Sion påverkas för tillfället inte av rekonstruktionen och förberedelserna av produktionsanläggningarna för förserietillverkning 2022 och serietillverkning av Sion under första halvan av 2023 går som planerat”. 

I mitten av oktober kunde Elbilen rapportera att Sono Motors befann sig hos NEVS i Trollhättan för tester, något som företaget även nu lyfter fram som ett argument att arbetet fortsätter.

Stefan Tilk avfärdar heller inte planerna på tillverkning av Sion i deras lokaler. Huvudsaken är att det finns pengar.

– För oss skulle det fungera. Men det skulle bli en extratjänst, en extra inkomst som i så fall måste vara lönsam för oss. Vi står och faller inte med det, säger han till Dagens Nyheter.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: