Futuristiska däck och nya elmotorer i Genève
Patrick Ekstrand
5 mar 2015
Batterier som laddas av friktionen mellan däck och vägbana, supersportbilar som åtminstone delvis körs på el och en Renault Zoe som ser ut precis som den alltid har gjort, men med förbättringar som ger längre räckvidd – det är några av nyheterna från bilsalongen i Genève.
En ny motor och bättre elektronik i batteripaketet innebär att Renault Zoe plötsligt har fått 240 kilometers räckvidd, jämfört med 210 kilometer hos föregångaren.
Däcktillverkaren Goodyear satsar också på ökad räckvidd och har visat upp ett däck som laddar batterierna. Det futuristiska koncepthjulet går under namnet BHO3 och bygger på att tillvarata den värme som alstras när det rullar. Energin omvandlas till ström som skickas till batterierna.
Ett annat däck från samma tilverkare bygger i stället på att anpassa hjulets form och därmed vägegenskaper med hjälp av tre innerslangar som pumpas upp eller ur för att optimera bilens prestanda till rådande förhållanden.
Aston Martin har också visat upp sitt nya koncept DBX med elmotorer och fyrhjulsdrift, något som anses behövas för att bredda produktutbudet och ta sig in i nya marknadssegment. Den typiska DBX-köparen heter Charlotte och bor i USA.
– Hon är en attraktiv och cool kvinna i 30-årsåldern, säger Aston Martin-chefen Andy Palmer till BBC News. Sajten konstaterar även att Charlotte är ganska förmögen.Som Elbilen rappiorterade redan i går satsar även svenska Koenigsegg satsar på eldrift, men utan att ha några planer på att ersätta förbränningsmotorn. Eldriften finns bara där för att öka prestandan.