General Motors planerar återkomst till Europa med tre elsuvar
Carl Undéhn
28 sep 2022
Egentligen avslutade amerikanska General Motors sin europeiska verksamhet när Opel såldes till PSA, som efter sammanslutningen med Chrysler Fiat blev koncernen Stellantis.
Att General Motors, med märken som Chevrolet, Cadillac och GMC samt samarbeten med SAIC i Kina, ser satsningen på elbilar som en möjlighet att återvända hit har det ryktats om länge.
Nu presenterar branschtidningen Automobilwoche konkreta planer på hur återkomsten till den här sidan av Atlanten kan komma att se ut. Och det pekar mot två saker: elsuvar och premium.
Enligt tidningens uppgifter kommer General Motors chefen Mary Barra lägga fram strategin i början av nästa år. Det ska då handla om att lansera tre nyutvecklade elsuvar i ”premiumsegmentet” i Europa.
Precis som hemma i USA kommer de använda sig av koncernens elbilsplattform och batterisystem Ultium. Tidigare i år meddelade också Honda att de samarbetar med General Motors kring utvecklandet av en plattform baserad på Ultium för billiga elbilar. Planen är att bygga ”miljontals” elbilar fram till 2027.
Vilket emblem elbilarna för den europeiska marknaden kommer att få är ännu oklart. Eventuellt kan General Motors återuppliva märket Saturn, som gick i graven 2011 i spåren av finanskrisen då koncernen blödde pengar och bland annat gjorde sig av med Saab.
Men enligt tidigare uppgifter blir Cadillac det första märket från koncernen som kommer att börja säljas i Europa. Om det betyder att elsuven Lyriq (på bilden ovan) även kommer hit har ännu inte bekräftats.
Automobilwoche spekulerar också kring ett möjligt samarbete med den österrikiska kontraktstillverkaren Magna inför lanseringen av elbilar i Europa. Mer troligt är däremot att bilarna kommer tillverkas i USA eller hos samarbetspartners i Kina.