GTI nu med eldrift – VW visar prestandaversion av ID.2all
Carl Undéhn
4 sep 2023
Med konceptet ID.2all visade Volkswagen två saker i en smäll. Både hur deras kommande elbil med en prislapp från 25.000 Euro kommer se och att tillverkaren vill ändra det nuvarande designspråket hos de eldrivna ID-modellerna. De ska nu i stället se mer ut mer som dagens uppställning av fossilbilar.
Så den som tyckte att ID.2all hämtade mycket inspiration från Golf får nu vatten på sin kvarn. För ikväll har Volkswagen presenterat konceptet ID.GTI. Och den här gången säger de själva att inspirationen kommer från första generationens Golf GTI från 1976.
Grunden är ID.2all som här har förvandlats till en eldriven ”sportbil för vardagen”. Prestandaversionerna av Volkswagens elbilar har hittills burit emblemet GTX. Nu bestämmer sig Volkswagen alltså för att föra in den klassiska beteckningen GTI i elbilsvärlden.
– Körglädje och hållbarhet går hand i hand. Det är så här GTI har en framtid – för vårt varumärke, för fansen, säger Volkswagenchefen Thomas Schäfer.
Men ”I” som i ”injection”, alltså insprutningsmotor tänker ni kanske? Nej, hos den första eldrivna GTI:n står sista bokstaven för ”Intelligence”. Intelligenta lösningar för framtidens sportbilar, enligt Volkswagen.
Som hos sina bensindrivna syskon får också eldrivna GTI en elektroniskt styrd diffbroms på den drivande framaxeln. Börjar ett hjul slira förs kraften över till det andra för att säkerställa greppet på det drivande hjulet. Med det kan du gasa mer ur en kurva utan risk för att innerhjulet spinner.
Eldrivna GTI ska också vara överlägsen de tidigare versionerna tack vare att eldriften gör det möjligt att mer exakt styra motorns kraftöverföring. Det används för att kunna välja mellan olika ”GTI-karaktärer”. Bland annat går det att välja mellan simuleringar av körkänslan, inklusive växlingssteg, hos flera olika generationer av Golf GTI.
Redan grunddragen hos ID.2all hade enligt Volkswagen ”GTI-potential”. Prestandaversionen har nästan samma yttermått med en längd på 4,1 meter och 1,84 meter på bredden. Även fälgarna har samma storlek på 20 tum, men fått ny design och har här klätts med performance-däck med dimensionerna 245/35. Fronten har fått en smal röd linje och under den en sportigare stötfångare med två röda bogseringsöglor. Bredvid dem hittas luftintag för både bättre aerodynamik och kylning av bromsar.
Bak hittas naturligtvis en integrerad takspoiler för downforce. Under den sträcker sig ett LED-band som ett tredje bromsljus. För att ingen ska missa att det är en GTI är det stort utskrivet på bakluckan. Under det hittas en tvådelad diffusor.
Turbofärg på insidan med GTI-läge
Insidan verkar befinna sig mer i konceptstadiet än exteriören. Idag får vi endast se skisser på en minimalistisk insida. En skärm bakom ratten kompletteras med en liggande pekskärm på 12,9 tum på instrumentbrädan. Under den en mittkonsol med trådlös laddning av två mobiler och magnetiskt lås så att de ligger kvar i tajta kurvor. Det finns också ett 230 V-uttag för att ladda prylar.
Någon växelväljare med en golfboll på finns inte vid ratten. Golfbollsdesignen hittas i stället på ett vridreglage i mittkonsolen som används för att välja körläge. Beroende på vilket som aktiveras anpassas förarskärmens utseende. Väljs läget GTI ändras skärmarna och belysningen på insidan till färgen GTI Red Turbo.
Det finns också en head up-display med augmented reality som även passageraren kan se. Är du nere på Nürburgring kan du få hjälp att bättra tiden genom att head up-displayen visar banans sträckning för föraren.
Sportstolarna har fått klädsel som är en nytolkning av rutmönstret hos GTI-modellerna. Förarsätet har också en pulsmätare i ryggstödet kopplad till en röd pulserande LED-belysning.
Som en sportbil för vardagen har det inte tummats på bagageutrymmet. Som hos ID.2all rymmer det också här 490 liter och trots ett sportigt chassi ska ID.GTI även vara komfortabel vid arbetspendling.
De sportiga inslagen råder det alltså ingen brist på. Frågan är då bara hur sportig konceptet ID.GTI är på vägen – eller förlåt, på banan? Det får vi inte veta, för Volkswagen säger inget om antal hästkrafter. Inte heller batteristorlek eller räckvidd avslöjas. Men Volkswagen lovar att det inte rör sig om en showbil utan något som ska sättas i produktion.
– Vi visar en serieversion 2026 som vi planerar att lansera året efter, bekräftar Volkswagens chef Thomas Schäfer till Elbilen under kvällen.