Halverade utsläpp i ny IVL-rapport
Patrick Ekstrand
6 dec 2019
Tillverkningen av litiumjonbatterier för elbilar leder till utsläpp på motsvarande 61-106 kilo koldioxid per kilowattimme. Detta enligt en ny studie från IVL Svenska Miljöinstitutet. Detta är avsevärt lägre än vad IVL uppskattade i en rapport som kom sommaren 2017.
Då angav IVL utsläppen till motsvarande 150-200 kilo koldioxid per kilowattimme, vilket skapade en intensiv debatt om huruvida elbilar verkligen var klimatsmarta.
– Att utsläppen är lägre nu beror framför allt på att batterifabrikerna har blivit större och kör full produktion, vilket gör att de blir mer effektiva per producerad enhet. Vi har också räknat med möjligheterna att använda el som är i det närmaste fossilfri i flera av produktionsstegen, säger Erik Emilsson, forskare på IVL.
Kanske visa av det stora rabalder som den förra rapporten orsakade lägger rapportförfattarna in en brasklapp genom att betona att det fortfarande finns osäkerheter kring batteriers klimatutsläpp och att det behövs bättre dataunderlag, framför allt kring råvaruproduktionen och de andra batterikomponenterna.