Harley-Davidson tar upp beställningar på sin första elhoj
Patrick Ekstrand
9 jan 2019
Nästan fyra år efter att Harley-Davidson först visade upp sin eldrivna motorcykel visar de nu upp en produktionsfärdig produkt. De första kunderna får sina hojar senare i år.
Ramen är tillverkad av aluminium för att kompensera för det tunga batteripaketet. Längst ned sitter drivlinan, för att sänka tyngdpunkten. Specifikationerna är också tunga: Noll till hundra går på 3,5 sekunder, fjädringen är inställningsbar och den kan laddas med upp till 50 kilowatt.
”Full tank” skulle därför ta en dryg halvimme, förutsatt att laddhastigheten är konstant och på topp. Den hyfsat höga laddhastigheten är ett måste, då räckvidden sägs vara 110 miles, det vill säga knapt 180 kilometer. I realiteten hamnar den förmodligen under 150 kilometer.
Prislappen på 29 000 dollar är inte mycket mindre än vad instegsversionen av Tesla Model 3 kostar. Hjälm och annan skyddsutrustning tillkommer.
Livewire, som motorcykeln heter, visades upp på teknikmässan CES i Las Vegas tillsammans med två andra produkter. Den ena är en eldriven moped för stadstrafik och den andra är utvecklad för terrängkörning. I båda fallen handlar det om konceptfordon som bekräftar att den anrika motorcykeltillverkaren verkligen tror på eldrift och att de efter 115 år har kommit till insikten att det går att tjäna pengar på annat än motorcyklar.