Hyundai har stora planer för vätgas i framtiden
Carl Undéhn
7 sep 2021
Under eventet ”Hydrogen Wave” har Hyundai Motor Group, där också koncernsyskonet Kia ingår, presenterat sina framtida planer för användningen av vätgas.
Den koreanska koncernen ser många användningsområden för tekniken och visade flera koncept på allt ifrån transporter till industrin och energilagring.
– Målet är att vätgas ska kunna användas av alla överallt. Vi vill erbjuda praktiska lösningar för en hållbar utveckling för mänskligheten inom alla livets områden och bidra till skapandet av ett globalt vätgassamhälle senast 2040, sa chefen för Hyubdai Motor Group Eisun Chong.
Framöver kommer Hyundai därför erbjuda alla sina bussar och lastbilar med batterier eller bränsleceller. Redan idag ligger Hyundai långt fram när det kommer till användningen av vätgas för lastbilar med sin modell XCIENT. En ny och förbättrad version av den ska redan vara i gång.
Hyundai visade också ett koncept kallat ”Trailer Drone” som är självkörande vätgasfordon för hantering av containrar i till exempel en hamn samt ytterligare en anpassningsbar bas med bränsleceller för så kallade ”Purpose Built Vehicle” som kan anpassas för olika användningsområden.
Andra koncept som visades var en ”Rescue Drone”, ett fjärrstyrt fordon för räddningstjänsten med en räckvidd på upp till 50 mil samt en lastbil ombyggd till en mobil vätgasstation för att kunna erbjuda vätgas på platser där infrastruktern saknas.
Från 2030 vill Hyundai kunna erbjuda ett nyutvecklat system av bränsleceller som prismässigt ska ligga på samma nivå som dagens batteridrivna fordon.
Användningsområdena för vätgas tycks enligt Hyundai sakna begränsningar. Andra områden där de ser potential innefattar flygplan, robotar, lastfartyg och industrin.
När det kommer till personbilar är det främst Hyundai med modellen Nexo och Toyota med sin Mirai som satsar på vätgas, även om BMW även tagit fram en version av suven X5 med bränsleceller som nu testas.
Inför eventet ”Hydrogen Wave” släppte Hyundai en kort video som visade en sportbil på en tävlingsbana. Det drog igång spekulationer kring att Hyundai skulle visa en efterföljare till företagets vätgasbil Nexo.
Riktigt så blir det inte, i stället får vi nu veta att Hyundai samarbetar med den kroatiska sportbilstillvekraren Rimac kring utvecklandet av en prototyp av en laddhybrid med bränsleceller kallad Vision FK.
Precis som flera andra stora tillverkare har även Hyundai gått in med pengar i Rimac, som sitter på teknik som flera vill använda sig av.
Rimac har bidragit med den elektriska drivlinan och Hyundai har utvecklat systemet för bränsleceller som tillsammans ska ge en räckvidd på 60 mil.
Konceptet, som ser ut att bygga på modellen Kia Stinger, ska enligt Hyundai ha en effekt på 680 hästkrafter och göra 0–100 på under fyra sekunder.
Prototypen är däremot inte tänkt att ersätta Nexo utan är mer inriktad på bankörning och som en teknikuppvisning. Om något av konceptet även kommer att leta sig i en kommande personbil framgick inte.