Hyundai visar framtiden för eldrivna N-versioner
Carl Undéhn
15 jul 2022
Under eventet N-Day har Hyundai visat upp två nya, men olika koncept. Gemensamt är att de båda ska visa hur tillverkaren föreställer sig framtiden för prestandaversionerna med ”N”-emblem.
N-Vision 74 hämtar inspiration från just 1974 och har en retrodoftande kaross för tankarna till en äldre sportbil. Tekniken är däremot toppmodern och under skalet döljer sig en vätgashybrid.
Batteriet är ändå förhållandevis stort på 62,4 kWh och ska precis som Ioniq-modellerna kunna laddas snabbt tack vare 800-voltsteknik.
Vätgastanken rymmer 4,2 kilo och bränslecellen agerar räckviddsförlängare som levererar 95 kW. Den bakhjulsdrivna bilens totala effekt är däremot hela 500 kW, eller 680 hästkrafter.
Räckvidden anges vara 60 mil, men hur långt den kommer vid full gas på bana är oklart.
Det andra konceptet baseras på nästa modell i Ioniq-serien som nyligen visades upp, sedanen Ioniq 6. I N-utförande heter den RN22e som är fyrhjulsdriven och behåller samma batteripaket på 77,4 kWh. Toppversionen av Ioniq 6 ska få 325 hästkrafter, men hos RN22e har effekten skruvats upp till 585 hästkrafter. Det är alltså samma effekt som hittas hos prestandaversionen av Kias EV6 GT.
Att det faktiskt kommer en Ioniq 6 N med liknande specifikationer är alltså inte en omöjlighet.
Dessutom bekräftade Hyundai att elsuven Ioniq 5 lanseras som prestandaversionen Ioniq 5 N. Vilken effekt den får avslöjades däremot inte, men även där borde Kia EV6 GT vara ett bra riktmärke.