Kampen om Gigafactory II har börjat

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

28 sep 2014

Det lär vara bråda dagar på Tesla Motors, när man nu tillsammans med Panasonic har börjat byggnationen av världens största batterifabrik i Nevada, den så kallade Gigafactory.

Fabriken ska, när den är klar om cirka tre år, producera lika många litium-batterier som världens samlade fabriker gör i dag. Det ska räcka till 500 000 bilar, per år. Samtidigt ska Tesla lansera sin Model 3, som riktar sig mot en bredare publik med mindre plånböcker. Den ska ha en räckvidd på 320 kilometer (i grundutföranade kan tänkas) och kosta cirka 35 000 dollar, vilket brukar bli x10 svenska kronor när den börjar säljas här, om vi inte har fått en visionär regering, som är beredd att ta bort momsen på elbilar, vill säga.

Men en del analytiker anser att Tesla kommer att få stora problem att kränga alla batterier, och att de inte heller kommer att komma ner i pris på dem, vilket kommer att leda till dyrare bilar.

Andra, som JB Straubel, utvecklingschef på Tesla anser att industrin tänker för smått. Det kommer att krävas många Gigafabriker. 500 000 bilar är trots allt inte en speciellt stor del av den globala bilmarknaden.

Och kampen om den nästa gigantiska batterifabriken har redan börjat. Kaliforniens politiker har i dagarna skrivit ett brev till Teslas vd Elon Musk om hur förträffligt det vore både för Tesla och för delstaten om de beslutade sig för att lägga fabrik no2 i delstaten. Dessa politiker hemmahörande i den stat där Teslas fabrik, verkar onekligen övertygade om att det kommer att råda brist på batterier även efter att fabriken i Nevada har slagit upp sina dörrar.

 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!