Kinesiska elbilstillverkare hotas av massdöd

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

31 aug 2016

Elbilsboomen i Kina har visat sig vara alltför dyr för staten, som nu kan vara på väg att införa tuffare regler. Antalet nystartade elbilstillverkare kan komma att decimeras från fler än 200 till högst tio.

Bara de tillverkare som utvecklar tillräckligt bra bilar bör få vara kvar, rapporterar Bloomberg med hänvisning till en kinesisk tidning närstående landets regering.

Bakgrunden är Kinas höga ambitioner, som anses ha orsakat något av en guldrusch: Tre miljoner nya elbilar ska årligen komma ut på vägarna från och med 2025, men i och med att subventionerna kan vara så höga som 60 procent av priset har många uppstickare börjat tillverka elfordon för att tjäna snabba pengar.

– Det finns för många företag i sektorn och en del av dem är bara spekulanter. Regeringen måste höja ribban, säger Yin Chiang, professor vid ett universitet som utbildar fordonsingenjörer, till tidningen.

Kinas intresseorganisation för fordonsindustrin är inne på samma linje, skriver Bloomberg. Detta då de befarar att oseriösa företag med undermålig teknik ska ta marknadsandelar från företag som erbjuder bra, men dyrare, bilar.

Enligt ett utkast till ett dokument måste elbilstillverkare uppfylla 17 krav, bland annat ska de ha ett system för att återanvända uttjänta batteripaket, för att få tillgång till marknaden.

De nya reglerna syftar till att gallra bland uppstickare och rapporteras inte beröra etablerade fordonstillverkare som utvecklar elbilar, däribland Geely, BAIC och BYD. Warren Buffet kan därmed pusta ut – hans investering i den kinesiska fordonsindustrin är inte hotad. Forbes skriver att BYD, som ägs till 8 procent av multimiljardären, har ökat sin nettovinst med 384 procent under årets sex första månader till 2,3 miljarder yuan (motsvarande omkring 3 miljarder kronor).

 

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: