Kinesiska tillverkare står för nästan hälften av alla elbilar
Carl Undéhn
9 feb 2022
MG lanserade elsuven MG ZS EV i Sverige förra året och nu går det även att beställa elkombin MG5 Electric.Nyligen startade försäljningen av Aiways U5 och bara i år ska ytterligare två kinesiska märken lansera elbilar i Sverige i form av Xpeng och Nio.
Bilmarknaden befinner sig i en förändring där elektrifiering öppnar upp spelfältet för nya aktörer – och de kommer ofta från Kina.
Enligt siffror från analysfirman Jato Dynamics stod kinesiska tillverkare står för närmre hälften, eller 45 procent, av den globala elbilsförsäljningen mellan januari och september 2021.
Och det trots att kinesiska biltillverkare globalt endast har en marknadsandel på 15 procent.
För ännu är den kinesiska fordonsindustrin främst en inhemsk angelägenhet. 95 procent av alla bilar som tillverkas i landet säljs också där. Men med omställningen till eldrift ser flera av dem en chans att börja ändra på den saken.
Efter MG, Aiways, Xpeng och Nio kan vi räkna med att fler fram tills nyligen mer eller mindre okända kinesiska kommer lanseras här.
Kina dominerar även tillverkningen av elbilar. Under 2021 tillverkades 60 procent av världens elbilar där. Flera utländska tillverkare som Tesla, Volkswagen, BMW och Polestar bygger också elbilar i Kina både för den kinesiska marknaden och för export.
Tesla har också gjort fabriken i Shanghai till en central hub för global export. Nästan hälften av Teslas försäljningen mellan januari och september 2021 var bilar byggda där.