Fords vd: kinesiska tillverkare ett ”existentiellt hot”
Carl Undéhn
24 sep 2024
Här i Sverige är kinesiska Changan en ännu ganska okänd tillverkare. Det kan komma att ändras då tillverkaren i år vill etablera sig i Europa med sina märken Avatr och Deepal. Och sälja 300.000 bilar fram till 2030. Även Ford känner till Changan och har sedan förra året ett samarbete med den statliga tillverkaren för att, som Ford har uttryckt det, “bättre förstå utvecklingstrenden för elektrifiering och intelligens inom bilindustrin”.
Hittills är det ett samarbete som främst ser ut att ge Ford huvudvärk. För när Fords vd Jim Farley och märkets finanschef John Lawler åkte över till Kina för att provköra bilar från Changan ska det ha resulterat i ett nyktert uppvaknande.
Enligt amerikanska Wall Street Journal ska Jim Farley efter resan sagt till Fords styrelse att de kinesiska tillverkarna utgör ett existentiellt hot mot deras verksamhet. Exakt vilken modell som provkördes framgår inte. Men tekniken imponerade onekligen och finanschefen John Lawler ska ha sagt att ”de här killarna ligger långt före oss”.
Ford har nyligen lagt om sin strategi kring elbilar. Den nya riktningen innefattar både att planerade stora modeller som en sjusitsig elsuv stryks för att i stället satsa på mindre och billigare elbilar. En ny plattform för det ska redan vara under utveckling och arbetet med det leds av Alan Clarke som kom till Ford efter flera år hos Tesla för två år sedan.
De mindre modellerna kommer först 2027. Innan det är det i stället fokus på eldrivna transportbilar och en ny sådan ska Ford lansera 2026. Genom att skjuta på den hoppas Ford kunna dra nytta av utvecklingen och med det förhoppningsvis billigare batterier.