Klart – så blir strafftullarna på Tesla “Made in China”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 aug 2024

De preliminära strafftullar på elbilar tillverkade i Kina som EU införde i juli innebär att olika tillverkare får betala olika hög procentsats utifrån hur stort statligt stöd de anses få i Kina. Så beläggs till exempel BYD med 17 procents strafftull, Volvo och Polestar med 19,3 procent och MG med 36,3 procent.

Men för en tillverkare var det oklart hur hög strafftullen blir: Tesla. Något som inte hindrade tillverkaren från att höja priserna på Model 3 med 17.000 kronor då de som säljs på den svenska marknaden kommer från fabriken i Shanghai.

Men nu har EU beslutat om strafftullarna även för Teslas bilar från Kina, som landar på 9 procent. Tillsammans med den redan gällande importtullen för elbilar från Kina på 10 procent innebär det att Teslas bila från fabriken Giga Shangai beläggs med 19 procent tull.

Att det dröjt så länge innan beslut om straffullen för Tesla beror på att tillverkaren vad om en individuell prövning. Tjänstemän från EU besökte Teslas kinesiska fabrik under tre dagar i juli. Om beslutet kring nivån spå strafftullar för Teslas elbilar från Kina nu kommer att påverka priset återstår att se. Höjningen på 17.000 kronor tidigare i somras innebar att priset då ökade med knappt 3,5 procent och Model 3 kostar i dag från 513.170 kronor.

Vad som också återstår att se är om de än så länge preliminära strafftullarna på elbilar tillverkade i Kina blir permanenta eller helt slopas. Beslut om det kommer senare i höst, men redan nu har det skett ändringar. Bland annat sänks tullsatserna något för de tillverkare som redan fått dem satta. Volvo och Polestar hade till exempel tidigare fått en strafftull på 19,9 procent, något som nu alltså sänkts till 19,3 procent.

Dessutom har EU-kommissionen kommit fram till att strafftullarna inte kan tas ut retroaktivt från den 4 juli om de blir permanenta i höst.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!