Konturerna klarnar kring Volkswagenkoncernens mindre elbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 maj 2022

Att ta fram en liten, billig och för tillverkaren samtidigt lönsam mindre elbil är något flera märken kämpar med.

Inom Volkswagenkoncernen hoppas man kunna dra fördel av de stora volymerna för märkena Volkswagen, Skoda och Seat som alla ska lansera en mindre modell baserad på samma plattform och teknik 2025 (även om det i fallet Seat blir en bil med Cupra-emblem).

Under bilmässan IAA förra hösten fick vi se två koncept på dem i form av den kubformade Volkswagen ID.Life och sportiga Cupra Urban Rebel.

Att den sistnämnda kommer tonas ned en del räknade nog de flesta med. En konceptskiss som visades senare bjöd fortfarande på dynamiska och sportiga linjer, men konceptets enorma bakspoilern hade nu plockats bort.

Senaste skissen på Cupra Urban Rebel

Från Volkswagen kom tidigare år uppgifter om att designen hos ID.Life stött på patrull inom ledningen och därför ritad om från grunden.

I helgen skrev Ralf Brandstätter, chef för märket Volkswagen, på LinkedIn ”Stora små grejer på gång” och postade en ny skiss på bilen.

Den visar en mjukare och mer rundad design som påminner betydligt mer om övriga modeller inom ID-familjen. Ralf Brandstätter återupprepade också löftena om att den ska kosta mellan 20 000 och 25 000 Euro, alltså omkring 200 000 till 250 000 kronor, och lanseras 2025.

Volkswagen passade på att posta en översikt med skisser på de tre modellerna på Twitter där även Skodas bidrag till en mindre elbil visades. Där syns en mindre rundad kaross som har vissa inslag av kompaktsuv.

Några detaljer kring batteridriften, räckvidd och effekt för de tre modellerna finns ännu inte. Sedan tidigare står det klart att det blir Seats fabrik utanför Barcelona som ska tillverka den billigare modellen för alla tre märken.

Skodas version av en billig elbil

Seat och Volkswagen har sagt att de är villiga att investera över 100 miljarder kronor för att bygga en batterifabrik vid Valencia och ställa om Spaniens bilindustri till att tillverka elbilar.

Avgörande för investeringen är att tillverkarna får de spanska statliga bidrag som de sökt.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!