Ladda 30 mil på 5 minuter med nytt solid state-batteri
Carl Undéhn
15 okt 2024
Bilsalongen i Paris är igång och vid sidan av nya bilar visas även teknik upp som vi kan få hoppas se i framtida modeller. Däribland batterier och då från taiwanesiska Prologium som redan idag tillverkar solid state-batterier och samarbetar med bland andra Mercedes.
I Paris visar Prologium upp en vidareutveckling av sitt solid state-batteri som nu har en kiselanod som ytterligare höjer dess energidensitet. På cellnivå talar tillverkaren om att de kommer nå en energidensitet på 355 Wh/kg, vilket kan jämföras med dagens litiumjonceller som i bästa fall närmar sig omkring 240 Wh/kg.
Flera andra tillverkare arbetar med att ersätta det idag vanligare grafit med kisel i anoden för att höja batteriernas energidensitet. Utmaningen ligge ri att materialet utvidgas och drar ihop sig under ur- och uppladdning, för att till slut spricka. Hur Prologium har löst den saken nämns inte.
Högre energidensitet möjliggör elbilar med längre räckvidder än idag. Men enligt Prologoium är tanken med deras batteri främst sänka vikten på bilarnas batteripaket men ändå behålla den räckvidd som kunder väntas efterfråga. Med deras solid state-batterer kan kapaciteten minskas med 33 procent och vikten med 300 kilo för en jämförbar räckvidd med batterit som använder dagens teknik. Exemplet beräknas på att deras batterier med en kapacitet på 55 kWh kan ersätta dagens batterier med en kapacitet på 83 kWh.
Oberoende tester genomförda av tyska TÜV Rheinland visar också på imponerande laddprestanda. På endast 8,5 minuter kan batteriet laddas från 5 till 80 procent och monterat i en bil innebär det att det på 5 minuter ska det gå att ladda 30 mils räckvidd. Vilken laddeffekt det då handlar om nämns inte.
Även om Prologium alltså redan tillverkar solid state-batterier är det oklart när det nya batteriet kommer ut på marknaden.