Lättast på banan – Caterham testar eldrift i sportbilen Seven

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 maj 2023

En sportbil ska vara så lätt som möjligt. Med det som motto presenterade Lotus 1957 sin legendariska sportbil Seven. I början av 1970-talet köpte Caterham Cars rättigheterna till modellen och har sedan dess sålt den som Caterham Seven. Till Sverige länge som byggsats, då den endast kunde registreras som amatörfordon på grund av regler för säkerhet och avgasrening.

Nu presenteras Caterham EV Seven, en första eldriven prototyp av den klassiska sportbilen. Om den tar sig över prototypstadiet är däremot oklart i dagsläget. Orsaken är grunden till hela idén bakom Seven: den låga vikten.

– Alla framtida elbilsmodeller som vi tar fram måste vara trogna Caterhams DNA: lätta, roliga att köra och förarfokuserade, säger Bob Laishley som är vd hos Caterham och lägger till:

– Vi kommer aldrig att lansera en Seven på ett ton.

Prototypen som nu visas väger också långt under det. Jämfört med dagens bensindrivna modeller har vikten ökat med mindre än 70 kilo. Totalt väger bilen knappt 700 kilo trots ett batteripaket på 51 kWh som kan snabbladdas med en effekt på 152 kW.

Elmotorn har utvecklats i samarbete med företaget Swindon Powertrain Ltd för att ge den eldrivna versionen samma körkaraktär som hos en bensindriven Seven. Motorn ger 240 hästkrafter och med det klarar den lätta bilen 0-60 mph (0-96 km/h) på fyra sekunder.

En annan utmaning är Caterhams krav för hur bilen ska användas. En eldriven Caterham Seven att ”köra en söndagsmorgon” är enligt Bob Laishley möjligt med dagens teknik. Men som en äkta sportbil ska den även kunna presterar på bana. Det innebär möjligheten att köra 20 minuter, ladda 15 minuter och sedan köra ytterligare 20 minuter. Något som ställer höga krav på kylning av batteriet.

I det här skedet finns det inga planer på att erbjuda eldrivna Caterham Seven till kunder – vare sig som färdig produkt eller byggsats. Att det i framtiden kommer en Seven med elmotor låter däremot troligt.

– Det är en testbädd för att se hur väl en elektrisk drivlina fungerar för våra kunders specifika användningsområden. Vi gör det här projektet med öppna ögon så att vi kan lära oss hur vi kan levererar de specifika egenskaper som krävs av en Caterham Seven: lätt, enkel och rolig att köra, säger Bob Laishley.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: