Litet utbud och höga priser hämmar elbilsförsäljningen

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

8 okt 2018

Två av tre bilägare i Sverige hoppas att deras nästa bil kommer med laddsladd. Samtidigt anser bara en av fem att de har råd att köpa en, enligt en ny undersökning.

Andelen som anser att elbilar är för dyra har dessutom ökat med 10 procent jämfört med när samma fråga ställdes för ett år sedan. Undersökningen, som undersökningsföretaget Mejsel gjorde bland drygt 1 000 bilägare på uppdrag av eCarExpo, visar också att bara en av tre är nöjd med modellutbudet.

– Rimligen beror det på att flera av de lanseringar som har flaggats för att komma är bilar i premiumsegmentet. I första hand konkurrerar de med Teslas framgångsrika utbud som ju vänder sig till en köpstark grupp, säger motorjournalisten Gunnar Dackevall, initiativtagare till eCarExpo.

Men teknikutvecklingen går snabbt och när elbilsmässan går av stapeln på Svenska mässan i Göteborg i slutet av november kommer flera nya modeller att göra Sverigepremiär. Vid sidan av Audi e-tron kommer flera andra nyheter som passar de flesta plånböcker – elmopeder kostar ju bara omkring 20 000 kronor – att visas upp.

– De lite billigare och folkligare alternativen får mindre utrymme i media, och därför får man lätt intryck av att alla elbilar ligger i miljonklassen, säger Dackevall

– Det är tillverkare som Kia som har bilar i nåbara prisklasser för betydligt fler som har fått bra utväxling på sin satsning på elektrifiering. I september var koreanska Kia det andra mest sålda bilmärket i Sverige, och det lär inte gå sämre när premiären av Niro Electric sker på eCarExpo i höst. Det blir företagets och en av marknadens första el-suvar, med rejält lång räckvidd (485 km enligt WLTP-körcykeln) för rimliga slantar – troligen under 400 000 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!