/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Fbf3044a88562fa72_800x800ar.png)
Lyckade tester på Gotland: Lastbil trådlöst laddad under färd
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FLotta-kopiera.jpg)
Lotta Hedin
20 mar 2020
Trådlös laddning under färd fungerar, även i snö och regn. Det meddelade projektet Smartroad Gotland tidigare i veckan efter att ha genomfört tester med en 40-tons ellastbil på den elväg som förra året installerades mellan Visby flygplats och Visby. Den induktiva laddningen från elementen i vägbanan till lastbilen testades först när lastbilen stod stilla, och […]
Trådlös laddning under färd fungerar, även i snö och regn. Det meddelade projektet Smartroad Gotland tidigare i veckan efter att ha genomfört tester med en 40-tons ellastbil på den elväg som förra året installerades mellan Visby flygplats och Visby.
Den induktiva laddningen från elementen i vägbanan till lastbilen testades först när lastbilen stod stilla, och nu har man även testat under färd.
En effekt på 45 kW överfördes till lastbilens batteri, samtidigt som lastbilen körde i 30 km/h. Under de kommande månaderna kommer den överförda effekten och hastigheten som lastbilen kör i succesivt öka, upp till målet på 125 kW och motorvägshastighet. Längre fram ska en eldriven flygbuss köras i skytteltrafik på sträckan.
Projektet leds av en svensk avknoppning av det Israeliska företaget ElectReon Wireless, med finansiellt stöd från Trafikverket. Testerna som nu genomförts är de första i världen i sitt slag på allmän väg, enligt ElectReon.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FPolestar-4-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FTavascan-Ioniq-5-N-eCarExpo2024.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FPeugeot-E-Lion-2024.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FHyundai-Casper-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2F5DAD2F92-C3DF-4441-8B10-5DDEC32FC135.jpeg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FAudi-Q8-Dakar-edition-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FVolkswagen-PowerCo-Enhtescell-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyotaCHR_7.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FCayenne-Electric05.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FTesla-V4-Supercharger01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FNIO-semi-solid-state-TEST.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FElbilen-9-2025.jpg)