Lysande siffror för Volvo – försäljning av laddbara bilar ökar
Carl Undéhn
4 feb 2021
Den pågående pandemin påverkade förra årets försäljningssiffror för de flesta tillverkare. Men andra halvåret 2020 blev ändå ett rekord för Volvo som då sålde fler bilar än någonsin tidigare. Och rekorden fortsätter.
I januari 2021 ökade försäljningen med 30 procent jämfört med året innan. Med 59 588 levererade bilar globalt under januari blev det den bästa månaden någonsin för Volvo.
En fjärdedel av dem var laddbara och i Europa utgjorde de en andel på 41 procent. Sverige, Tyskland och Nederländerna pekas ut som de europeiska marknader som går bäst.
– Det är också lovande att se den snabbt växande efterfrågan på våra laddningsbara Recharge-modeller, vilket vi förväntar oss ska fortsätta under 2021, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.
Ett tydligt tecken på att Volvo tror på ökad försäljning av bilar med sladd kom i januari. Då meddelade Volvo att produktionen av laddningsbara bilar i företagets belgiska fabrik ska tredubblas fram till 2022.
Totalt dominerar ändå bilar med förbränningsmotor och det är tydligt att Volvos kunder föredrar att sitta högt. 71 procent av alla sålda bilar i januari var SUV:ar och den bästa säljande modellen var XC40 följt av XC60.
Siffrorna visar också hur viktigt Kina är för Volvo. Det är den enskilt största marknaden och visade en ökning på hela 91 procent. Siffran ska dock tas med en viss nypa salt då ökningen är i jämförelse med januari förra året då stora delar av Kina var nedstängt på grund av pandemin.