Maserati GranTurismo Folglore utmanar Porsche Taycan i snabbhet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 okt 2022

I somras var Maserati ute och provkörde sin första elbil GranTurismo Folglore i Kalifornien. Nu släpper tillverkaren detaljerna kring modellen som ska bjuda på både sportig prestanda och komfort.

Bland annat får vi veta att den kan ladda snabbt tack vare ett 800-voltssystem, vilket även Porsche Taycan, Kia EV6 och Ioniq 5 har. Enligt Maserati kan GranTurismo Folglore ladda med upp till 300 kW – vilket är mer än Porsche Taycan som med 270 kW är marknadens snabbaste laddade bil.

270 kW är också effekten som Maserati anger för att kunna ladda från 20 till 80 procent på endast 18 minuter.

Bilen får ett egenutvecklat och stort batteri på 92,5 kWh. Att räckvidden ändå anges till 45 mil beror på att GranTurismo Folglore även kommer med en hel del effekt från sina tre elmotorer, varav två på bakaxen och en framtill. Var och en av dem har en effekt på 300 kW, alltså 408 hästkrafter.

Den totala effekten är ändå ”bara” 761 hästkrafter, men det finns också en boostfunktion som tillfälligt höjer effekten till 829 hästkrafter.

0–100 km/h ska vara avklarat på 2,7 sekunder och upp till 200 km/h tar 8,8 sekunder. Därifrån kan du fortsätta att gasa upp till 320 km/h som är bilens toppfart.

För att en total fartupplevelse har GranTurismo Folglore även ett konstgjort motorljud från två högtalare på 120 W.

Växelriktaren bygger på teknik från Maseratis kommande satsning i Formel E. Den använder sig av silikonkarbid för att mer snabbt och effektiv omvandla batteriets likström till växelström.

Utseendemässigt känns både karossen och insidan igen GranTurismo med förbränningsmotor. Med en längd på 4,97 meter och över två meter bred handlar det heller inte om någon liten sportvagn. Höjden har däremot hållits nere tack vare det egenutvecklade batteriet som har en form kallad ”T-Bone”.

I praktiken innebär det att batteriet sitter i mitten av bilens golv vilket även ska bidra till bra vägegenskaper genom en central tyngdpunkt. Samtidigt kunde Maserati genom det placera stolarna lågt, vilket förväntas av deras kunder.

Även vikten har hållits nere genom att så långt som möjligt använda sig av lättviktsmaterial som aluminium och magnesium. Fjäderlätt är bilen ändå inte med sina 2,3 ton.

Säljstart är planerad till sommaren nästa år. Priset har ännu inte avslöjats, men en rimlig spekulation är en prislapp på omkring två miljoner kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!