Mer effekt och längre räckvidd – Audi uppdaterar e-tron GT

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 jun 2024

Efter att Porsche Taycan fick sig en uppdatering kommer det inte som en blixt från en klar himmel att även Audi planerar det samma med sin e-tron GT. De båda modellerna delar teknik med varandra och i våras gick Audi ut och lovade bland annat ett omarbetat chassi och mer exakt styrning för bättre körkänsla.

Nu har det varit premiär för uppdaterade e-tron GT, som enligt Audi kommer med “avsevärda förbättringar i räckvidd, prestanda och laddning”. Modellen erbjuds i de tre versionerna Audi S e-tron GT med en effekt på 500 kW (679 hk), Audi RS e-tron GT med 630 kW (856 hk), samt toppversionen Audi RS e-tron GT Performance där effekten har höjts till 680 kW (925 hk).

Den sistnämnda är Audis kraftfullaste serietillverkade bil hittills och även den första eldrivna RS Performance-modellen, som går att få inslag av kolfiberkamouflage som tillval. RS e-tron GT och RS e-tron GT kommer med en ny boostfunktion som standard, där det under körning går att tillfälligt höja effekten med 70 kW under tio sekunder.

Jämfört med tidigare generationens e-tron GT har effekten höjts bland annat genom en ny pulsväxelriktare samt en nyutvecklad motor på bakaxeln. Både med den och motorn på framaxeln handlar det om en permanentmagnetsynkronmotor (PSM). Som väntat är sprinten från 0-100 km/h snabbt avklarad hos alla tre versioner: mellan 3,4 och 2,5 sekunder. S e-tron GT har en toppfart på 245 km/h, hos RS-modellerna går det att komma upp i 250 km/h.

Batteriet är på 105 kWh och nio kilo lättare än tidigare. Laddeffekten är nu på upp till 320 kW, som gör det möjligt att ladda från 10 till 80 procent på 18 minuter. Intressant för de på våra breddgrader är att Audi uppger förbättrad snabbladdningsförmågan vid relativt låga yttertemperaturer på 15 grader. Ombordladdaren är på 11 kW som standard, men det går att få en å 22 kW som tillval. Räckvidden för de olika versionerna avslöjas inte, endast att nya Audi e-tron GT har en räckvidd på upp till 60,5 mil.

Som sagt hade Audi redan innan lovat en förbättrad körupplevelse, bland annat genom en fjädring som ska hålla karossen horisontellt även vid hårdare körning. Chassit har luftfjädring med 2-kammar-2-ventilsteknik. Som tillval går det även att få styrning på alla fyra hjulen och ett aktivt chassi. Med det kommer ett komfortläge där det går att höja bilen mellan 55 och 77 millimeter för ett enklare insteg. Kördynamiken går att ställa med Audi Drive Select i tre steg för effektiv, komfortabel eller dynamisk körning. RS e-tron GT Performance kommer dessutom med ett prestandaläge där det lovas optimala inställningar för “utmanande banor”.

Audi börjar ta emot beställningar av uppdaterade e-tron GT den här veckan och priset börjar på 1.460.000 kronor för Audi S e-tron GT. För RS e-tron GT börjar prislappen på 1.695.200 kronor och toppversionen RS e-tron GT Performance kostar från 1.860.000 kronor.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!