Mercedes kan lansera modell med effektiv teknik från EQXX 2024

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 apr 2022

Enligt Mercedes utvecklingschef Markus Schäfer är ”effektivitet den nya valutan”. I framtiden ska tillverkarens elbilar förbruka 1 kWh per mil, jämfört med genomsnittet på omkring 2 kWh per mil idag.

Häromveckan kördes därför konceptbilen EQXX en sträcka på över 100 mil på en laddning – från södra Tyskland över Alperna till Medelhavet.

Om EQXX mynnar ut i någon produktionsbil är oklart. Men den effektiva teknik den bygger på kan vi så se redan om två, tre år i andra modeller.

Kring 2025 ska Mercedes lansera modeller i kompakt- och mellanklassegmentet som använder sig av den nya plattformen MMA. Den är speciellt framtagen för elbilar, men lämnar även en dörr öppen för att kunna användas till att bygga modeller med förbränningsmotorer.

– Plattformen kommer i första hand att vara inriktad på elbilar, men inte enbart.  Kompromissen kommer att göras för förbränningsmotorer och inte för eldriften, förklarade nyligen Christoph Starzynski från Mercedes utveckling av drivlinor för sajten Motor1.

Det är alltså tvärtom från idag när Mercedes och flera andra tillverkare ofta anpassar förbränningsbilar till eldrift.

Enligt tyska tidningen Handelsblatt lanseras redan 2024 den första modellen baserad på plattformen MMA. Med det kan vi även få se serietillverkning av bilar med teknik från konceptet EQXX. Uppgifterna kommer från en icke namngiven ”insider” och det ska då handla om en Mercedes C-klass kupé.

Räckvidden uppges vara upp till 85 mil tack vare ”extremt låg förbrukning”, enligt källan. Att Mercedes satsar på just det visades redan med stora EQS och inte minst med konceptet EQXX. Under körningen från Tyskland till Medelhavet låg den genomsnittliga förbrukningen på endast 0,87 kWh per mil.

Att elbilar har högre verkningsgrad än fossilbilar är känt. Men även för en elbil finns det utrymme för förbättring. Med EQXX lyckades Mercedes uppnå en verkningsgrad på hela 95 procent mellan batteri och hjul. Tekniken ska sippra ned till alla kommande modeller som ska få betydligt mer effektiv drivlina jämfört med idag.

Det tillsammans med lägre vikt och låg förbrukning gör Mercedes hoppas kunna använda mindre batteripaket med bibehållen räckvidd i framtida bilar. Det ska eventuellt ge lägre priser för kunden – men också spara pengar åt Mercedes.  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!