Mercedes visar produktionsklar version av eldriven lastbil
Carl Undéhn
1 jul 2021
Daimler Truck AG och Volvo Group har ett nära samarbete kring utveckling av vätgas för lastbilar. Men det hindrar inte Mercedes från att nu visa upp en färdig version av eActros, tillverkarens första batteridrivna lastbil. Prototyper har testats under nära två år, men nu är det alltså versionen som ska sättas i serietillverkning sebare i år som visas upp.
Drivning sker med två vätskekylda elmotorer på som tillsammans ger en effekt på 440 hästkrafter, men kan nå en maxeffekt på 536 hästkrafter.
eActros kan utrustas med antingen tre eller fyra batterier på 105 kWh. I det största utförandet med totalt 420 kWh ska eActros ha en räckvidd på 40 mil. Batterierna är monterade i ramen och ska vara enkla att byta. Om det även går att ändra antalet under lastbilens livscykel framgår inte.
Snabbladdningen har förbättrats från de tidigare prototyperna som klarade 150 kW. Nu är det möjligt att ladda med upp till 160 kW och enligt Mercedes ska det då vara möjligt att ladda från 10 till 80 procent på omkring en timme. Det handlar då om utförandet med tre batteripaket på totalt 315 kWh.
Mercedes beskriver eActros som ”mycket tyst”, både i förarhytten och utifrån. Därför ska den störa mindre och kunna utföra leveranser på kvällar och nätter, enligt Mercedes.
Då Mercedes så klart vill sälja så många eActros som möjligt och göra det enklare för transportfirmor att gå över till eldrift erbjuds även ett paket med rådgivning och service som bland annat innefattar digitala system. Det ska göra det enklare att integrera eActros med övriga fordon inom ett företag.
– Vi måste erkänna att transporter är en del av problemet med klimatförändringar. Samtidigt vill vi vara en del av lösning, sa svenska Karin Rådström som sedan februari i år är chef för Mercedes lastbilar efter att tidigare ha varit hos konkurrenten Scania.
Under presentationen sa hon också att lastbilen har utvecklats i nära samarbete med deras kunder och därför redan testkörts en miljon kilometer.
De kommande åren ska Mercedes lansera fler batteridrivna lastbilar. Resultatet av samarbetet med Volvo kring vätgasdrivna lastbilar kommer vi få se först kring 2030.