Mindre, lättare och effektiv – NIO börjar tillverka ny drivlina
Carl Undéhn
2 apr 2024
Dagen innan julafton förra året visade NIO upp kommande ET9. Den 5,33 meter långa modellen är tillverkarens nya flaggskeppsmodell och placerar sig därmed över dagens ET7. Förutom lyxiga inslag som ventilerade säten bak och et intelligent chassi som anpassar fjädring efter vägunderlaget är ET9 framförallt en uppvisning i egenutvecklad teknik.
Till exempel batteriet med en kapacitet på hela 120 kWh som använder egenutvecklade cylindriska celler. De kan laddas med en effekt på 600 kW och med det klämma in drygt 25 mils räckvidd på endast fem minuter.
NIO ET9 är planerad att börja levereras i i början av nästa år, i alla fall i Kina. Nu meddelar NIO att den nya drivlinan för ET9 – också den en egenutvecklad produkt – har börjat tillverkas. Döpt till ”Thunder” är det enligt NIO världens första drivlina med ett 900 voltssystem. Något Lucid Motors förmodligen inte håller med om då deras Lucid Air också använder ett 900-voltssystem och redan finns på marknaden.
Säkert är i alla fall att NIO har lyckats att sänka både vikt och storlek samtidigt som effekten har höjts jämfört med drivlinan hos tillverkarens nuvarande modeller. Tack vare mindre storlek ska det bidra till mer plats på insidan. Något det förmodligen kommer finnas gott om med tanke på att ET9 har ett axelavstånd på hela 3,25 meter.
Motorn på bakaxeln uppges väga in på 79 kilo och ha en maximal effekt på 340 kW. Med förbättrad kylning ska motorn kunna hålla den höga effekten under längre tid jämfört med NIO:s nuvarande modeller. Tillsammans med motorn på framaxeln har ET9 en effekt på 520 kW, eller 707 hästkrafter.
NIO ET9 går att förboka i Kina till ett pris som börjar på omräknat 1,2 miljoner kronor. Om modellen även kommer att lanseras här i Sverige har ännu inte meddelats.