Minskad efterfrågan och miljardförlust för Lucid Motors

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 feb 2023

När den lyxiga sedanen Lucid Air började levereras på vissa marknader i Europa förra året slog den räckviddsrekord. Med en räckvidd på 88,3 mil kommer versionen Lucid Air Dream Edition Range tio mil längre än den tidigare räckviddsledaren Mercedes EQS.

Men lång räckvidd är inte allt och när Lucid Motors nu till slut har presenterat siffrorna för helåret 2022 visar de på en brakförlust. Under 2022 gick företaget back 1,3 miljarder dollar, över 13 miljarder kronor.

Att det kostar pengar att få i gång tillverkningen av en bil är ingen nyhet. Omsättningen steg mot årets slut och landade för helåret på 608 miljoner dollar.

Men Lucid Motors har inte fått upp farten i produktionen som planerat. Det verkar ha fått många som reserverat ett exemplar att se sig om efter en annan bil.

Tredje kvartalet 2022 meddelade Lucid Motors att de hade 34 000 förbokningar av de olika versioner av Lucid Air som erbjuds. Nu har siffran sjunkit till 28 000.

– Det senaste året har varit en utmaning för alla, men trots de exceptionella utmaningarna i leveranskedjan och logistiken har teamet hållit ut och levererat vad vi anser vara den bästa lyxsedanen på marknaden, kommenterade Lucid Motors vd Peter Rawlinson siffrorna.

Att intresset för bilen har svalnat visas också när leveranssiffrorna jämförs med produktionssiffrorna. Under 2022 levererades 4 369 bilar till kund. Tillverkningen var däremot högre än så med 7 180 exemplar.  

I år vill Lucid Motors fokusera på att förbättra tillverkning och leveranser, samt sänka kostnader.

Lucid Air har uppgetts vara på väg till Sverige en längre tid, men ännu finns inget datum för när det sker. I Tyskland och Nederländerna börjar priset på 218 000 Euro, omkring 2,4 miljoner kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!