“Nästa nivå” av hållbarhet i materialvalet till Skoda Elroq

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 aug 2024

Med nästa elbil Elroq ger sig Skoda in i det snabbt växande segmentet med kompaktsuvar. Sedan tidigare vet vi att den kommer i fyra utförande med batteristorlekar från 52 kWh till 77 kWh, bak- eller fyrhjulsdrift med en effekt från 125 kW upp till 220 kW samt en räckvidd på upp till 59 mil.

Premiären sker senare i höst och inför det berättar Skoda nu lite mer om inredningen. Ledordet i materialvalet där är “hållbarhet”, något som Skoda lovar att de ska ta till en ny nivå med Elroq. Interiören erbjuds i fyra olika varianter som döpts till Studio, Loft, Lodge und Suite.

I utförandet Loft används Recytitan som klädsel till stolar och mjuka ytor i dörrar och på instrumentbrädan, ett material som enligt Skoda till 78 procent utgörs av återvunna PET-flaskor och gamla kläder. I utförande Lodge används materialet Technofil som tagits fram från gamla fisknät och tygrester. Men oavsett vilken av de fyra utförandet som kunden väljer uppger Skoda att de använder mer återvunna material än hos någon tidigare modell.

Instegsmodellen heter Elroq 50 och kommer med ett batteripaket på 52 kWh (netto) samt en elmotor på bakaxeln med en effekt på 125 kW (170 hk). Vilken räckvidd vi bjuds på här avslöjas inte, däremot att topphastigheten är 160 km/h. Detsamma gäller för Elroq 60, som kommer med ett större batteri på 59 kWh och en starkare motor på bakaxeln med en effekt på 150 kW (204 hk).

Elroq 85 och fyrhjulsdrivna Elroq 85x är de båda toppversionerna och får ett ännu större batteripaket på 77 kWh som ska en räckvidd på upp till 56 mil. De kommer också med Volkswagenkoncernens senaste elmotor APP550 som hos bakhjulsdrivna Elroq 85 ger en effekt på 210 kW (286 hk) och en topphastighet på 180 km/h. Med ytterligare en elmotor på framaxeln hos fyrhjulsdrivna Elroq 85x ökar effekten till 220 kW (299 hk). Det större batteriet kan snabbladdas med 175 kW och för alla fyra versioner ska det gå att ladda från 10 till 80 procent på 28 minuter. Både manuell och automatisk förvärmning finns och ombordladdaren är på 11 kW.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: