Nio lanserar ET7 med solid state-batteri redan i år
Carl Undéhn
27 jul 2022
Sedan förra året finns kinesiska Nio i Norge. Senare i år ska märket lansera sedanen ET7 på flera europeiska marknader, däribland Sverige.
Det ska då gå att välja mellan två batteripaket på 75 eller 100 kWh. Men redan vid presentationen av ET7 i början av 2021 lovades också ett tredje, ännu större batteri på 150 kWh. Med det ska ET7 få en räckvidd på 100 mil – i alla fall enligt den ganska förlåtande kinesiska körcykeln.
Nu meddelar Nio att det kommer gå att få det största batteripaketet senare i år och att det då blir med solid state-teknik.
Batterier med fast i stället för flytande elektrolyt kommer med flera fördelar som snabbare laddning och högre energidensitet för längre räckvidd.
Både flera biltillverkare och batteriutvecklare arbetar på tekniken, som väntas kunna börja lanseras i liten skala tidigast kring 2025.
Men Nio ska alltså erbjuda det redan i år. Enligt kinesiska medier handlar det om ett batteri med hög nickelhalt och en energidensitet på 360 Wh/kg. Det är betydligt högre än genomsnittet hos dagens batterier på omkring 200 Wh/kg, eller som bästa upp till 240 Wh/kg.
Vem som ska tillverka batteriet har inte meddelats. Tidigare har det talats om att den kinesiska batteritillverkaren WeLion utvecklar ett ”semi solid-state”-batteri för Nio. Det handlar då om ett batteri med både fast och flytande elektrolyt.
Om det är ett sådant ”hybridbatteri” eller ett batteri med enbart fast elektrolyt som Nio tänker lansera är därför oklart.
Oavsett tekniken ska Nios kunder kunna uppgradera till det större batteripaketet tack vare tillverkarens satsning på stationer för batteribyten.