Nio väntas presentera nya modeller vid Nio Day 2022 på julafton

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 dec 2022

Nio smygstartade sin lansering i Europa redan förra året med elsuven ES8, stationer för batteribyten och öppnandet av träffpunkten Nio House. När satsningen utanför hemlandet Kina i års skruvades upp med lansering i Sverige, Danmark, Nederländerna och Tyskland hoppades den sjusitsig ES8 över.

Istället fick vi sedanen ET7 som bygger på mer modern teknik. Den lanserades under en stor show vid det årliga eventet Nio Day i början av 2021.

På självaste julafton i år är det dags för nästa Nio Day. Den som vill veta vad tillverkaren planerar den närmsta tiden får hoppa över jullunchen och bänka sig kl 12 då presentationen drar igång på den här länken.

I kinesiska medier kommer redan nu vad som beskrivs som insiderinformation om vad vi kan vänta oss få se där.

Bland annat ryktas det om en ny version av just elsuven ES8 som då kommer få teknik från ET7. Det betyder bland annat Lidar-radar och en mängd kameror i karossen för självkörande funktioner och samma drivlina som hos sedanen ET7 ger 644 hästkrafter.

Dessutom uppges axelavståndet öka med 60 millimeter för ännu mer plats på insidan. Om uppgifterna stämmer kan det var en version som Nio planerar lansera även på den svenska marknaden.

Bild av vad som uppges vara en ny generstion av ES8

Nästa modell från Nio att lanseras i Sverige är den femsitsiga elsuven EL7 som väntas komma hit i början av nästa år. Om informationen från insiders stämmer kommer det under Nio Day presenteras en coupeversion av EL7 med sluttande taklinje som kallas EC7.

Vi väntas också få se en ny, tredje generation av tillverkarens stationer för batteribyten. Den första i Sverige öppnades i november utmed E6 vid Varberg och fler är planerade. Som ett alternativ till snabbladdning kan den som kör en Nio byta till ett fulladdat batteri på fem minuter.

Station för batteribyten i Varberg

Dagens stationer har plats för 14 batterier som laddas med en effekt på mellan 40 och 80 kW. Den förhållandevis långsamma laddning ska enligt Nio göra att batterierna håller längre.

I den tredje generationens stationer ska kapaciteten enligt de kinesiska uppgifterna öka till 22 batterier och även kunna hantera batterier med olika fysiska mått. Nio erbjuder idag sina modeller med batterier på 75 eller 100 kWh som båda har samma fysiska storlek. Tidigare har det även lovats batterier på hela 150 kWh som ska ha både fast och flytande elektrolyt, så kallad “semi solid state”.

Dagens modeller har ett 400 voltssystem som gör det möjligt att ladda med som mest 140 kW. Det är inte jättesnabbt idag. Uppgifterna om att tredje generationens stationer klarar batterier med olika storlek tolkas därför som att Nio är på väg att införa en ny plattform som klarar 800 volt för snabbare laddning.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: