Nischade bilar i väntan på Frankfurt

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

18 aug 2017

Med tanke på att det både är semestertider och en knapp månad kvar till motormässan i Frankfurt ska man nog inte förvänta sig bilder på nästa storsäljare i elbilssegmentet. I stället får vi nöja oss med fordon som siktar in sig på smalare kundsegment. Ett av exemplen är ett fysitsigt terrängfordon från Nikola, ett annat skåpbilen från Chanje och en utmanare till den utvecklad av Ford och DHL.

Nikola, som tidigare bara har visat upp eldrivna långtradare, har presenterat en fyrsitsig öppen bil. Fordonet, som ser ut som en beach buggy, har imponerande prestanda och kan förses med ett batteripaket på 125 kilowattimmar. Nikola Zero är förstås fyrhjulsdriven och noll till hundra tar omkring fyra sekunder. Bilen går nu att förbeställa mot en handpenning på 750 dollar och priset i grundutförande – med ett batteripaket på ”bara” 75kWh – ligger på 35 000 dollar. En kul bil, men den blir nog ingen ”folkelbil”.

Det tyska postföretaget DHL har också presenterat ett fordon som nog inte heller kommer att bli samma säljsuccé som Tesla Model 3. Streetscooter Work XL är utvecklad i samarbete med Ford och är en Ford Transit med eldrift, varken mer eller mindre. I nuläget ska fordonet bara användas av DHL, men det talas även om att modellen ska säljas i framtiden. Det nystartade företaget Chanje, som nyligen visade upp sin första modell helt utan förvarning, har fått en konkurrent.

Det ryktas även om att sportbilstillverkaren McLaren håller på att utveckla en eldriven hypersportbil. Det fordonet lär väl i den här kvartetten vara det som mest liknar en vanlig personbil, men med tanke på att märket vet hur man tar bra betalt lär även den modellen bli oerhört nischad.

 

 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!