Nissan konkretiserar plan för solid state-batterier
Carl Undéhn
17 apr 2024
Japanska Nissan satsar stort på solid state, alltså batterier med en fast i stället för flytande elektolyt. Något som ska ge elbilar med längre räckvidd, snabbare laddning och säkrare batterier än idag. Enligt Nissan en ”game changer” som ger batterier med den dubbla energidensiteten jämfört med idag till en lägre kostnad tack vare användning av billigare material.
Tekniken är inte ny, men hittills har ingen lyckats med lönsam storskalig tillverkning av solid state-batterier. Nissan har tidigare talat om att lansera modeller med solid state-batterier 2028. Något som nu ser ut att skjutas upp till 2029.
Nästa år ska Nissan i alla fall dra i gång tillverkningen av batterier med fast elektrolyt, om än till en början i liten skala. Det sker då i pilotanläggningen i Yokohama, där det redan sedan 2022 sker tillverkning av prototyper. Nu presenteras också en plan som i alla fall delvis ger en inblick i hur produktionen där ska skalas upp de närmsta åren.
Solid state-batterierna som tillverkas nästa år ska användas för att optimera processerna för att kunna öka produktionen med start från 2028. Då räknar Nissan med att tillverka 100 MWh för att året efter övergå till fullskalig volymtillvekrning. Vilka mängder vi då kan räkna med nämns inte.
Satstningen på solid state-batterier är också endast en av flera pelare i Nissans strategi för elbilar de närmsta åren. Även dagens batterier med NMC- och LFP-kemi ska vidareutvecklas för bättre prestanda. Samtidigt ska tillverkningen av bilar bli billigare geno att använda så kallad ”gigacasting”, en teknik som Tesla har etablerat där stora delar av bilen gjuts i ett stycke.