Annons:

Nu med slankare kostym – här är Audi Q6 Sportback e-tron

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 okt 2024

Med en sluttande taklinje går det att ge det praktiska utseende hos en suv ett mer sportigt uttryck som coupesuv. Eller Sportback, på Audis språk, och nu är det dags för Q6 Sportback e-tron. Alltså en lite slankare version av den tyska tillverkarens senaste elsuv som tack vare karossen något lägre luftmotstånd också får längre räckvidd. Q6 Sportback e-tron tar sig upp till 65,6 mil på en laddning, och därmed 1,7 mil längre än suvversionen Q6 e-tron.

Men den något längre räckvidden kommer också med ett lite mindre bagage som rymmer 511 liter, jämfört med de 526 liter som går att klämma in i suven. Med fällda säten ryms det 1.336 liter i Q6 Sportback e-tron.

I övrigt är yttermåtten nästan samma hos båda versioner av Q6 e-tron, som båda mäter 4,77 meter på längden. Flera olika motoriseringar samt två batteristorlekar erbjuds. Instegsversionen har ett batteri på 83 kWh, en elmotor på bakaxeln med en effekt på 185 kW (252 hästkrafter) och klarar 0-100 km/h på 7 sekunder med Launch Contol aktiverat. Räckvidden anges här till 54,5 mil.

Bakhjulsdrift bjuder också Audi Q6 Sportback e-tron performance på, men med en högre effekt på 225 kW (306 hästkrafter) samt det större batteriet på 100 kWh. Det är också den versionen som har längst räckvidd på 65,6 mil. Q6 Sportback e-tron quattro har som namnet antyder fyrhjulsdrift, en effekt på 285 kW (387 hästkrafter) och en räckvidd på 63,6 mil. Hos alla dessa är toppfarten begränsad till 210 km/h.

Om det inte räcker finns toppversionen SQ6 Sportback e-tron där de dubbla elmotorerna en gemensam effekt på 360 kW (489 hästkrafter) och en toppfart på 230 km/h. 0-100 km/h görs på 4,3 sekunder och räckvidden anges här till 60,7 mil. SQ6 Sportback e-tron har också en något högre laddeffekt på 270 kW, där de andra versionerna får nöja sig med 260 kW med batteriet på 100 kWh och 225 kW som mest hos versionen med det mindre batteriet på 83 kWh. Att ladda från 10 till 80 procent ska enligt Audi ta 22 minuter.

En ny framaxel ska ge Q6 Sportback e-tron och uppdaterad konstruktion för styrningen ska ge föraren bra respons via ratten under körning. Luftfjädring med Audis passiva dämparsystem Frequency Selective Damping ska också garantera komfort vid körning på olika sorters underlag. Teknik som även hittas hos suven Q6 e-tron och även insidan känns här igen med Audis nya design på interiören. Utöver skärmen på 11,9 tum bakom ratten och infotainmentskärmen på 14,5 tum går det att få en tredje skärm för passageraren i framsätet.

Som tillval finns en head up-display med augmented reality som förstärker vad föraren ser framför sig. Information om hastighet och annat kan visas genom vad som upplevs vara skyltar som befinner sig 200 meter bort och interagerar med omgivningen. Utöver det lovar Audi också bättre röststyrning genom att den ska känna igen 800 saker och arbetar med ChatGPT. Som hos Q6 e-tron är grunden för infotainmentsystemet nu Android Automotive OS.

Audi lägger också en hel del arbete på sina strålkastare, då både vad gäller design och funktion. Fram hittas Matrix LED-strålkastare och de bakre strålkastarna använder OLED-teknik uppbyggda av sex 360-segment med paneler som genererar en ny bild var tionde millisekund. Något som enligt Audi ger strålkastarna ”ett levande och intelligent utseende”. OLED-panelerna kan också forma varningar för bakomliggande trafikanter.

Audi börjar ta emot beställningar av Q6 Sportback e-tron vid årsskiftet och priset börjar på 775.500 kronor för instegsmodellen Q6 Sportback e-tron Proline med 83 kWh batteri (netto: 75,8 kWh) och bakhjulsdrift.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: