Ny funktion i Volvos eldrivna lastbilar efter vintertest

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 dec 2021

Batterier och kyla är oftast ingen bra kombination. Så hur presterar då ett batteripaket på 540 kWh i 25 minusgrader? Det ville Volvo Lastvagnar ta reda på genom att vintertesta den eldrivna lastbilen FH Electric i norra Sverige.

– Vi har kunder över hela världen och våra lastbilar behöver prestera överallt, så därför är det av högsta vikt att göra tester i tufft klimat. Detta gäller självklart även våra eldrivna lastbilar, Jessica Sandström som är global produktchef hos Volvo Lastvagnar.

Exakt var testerna skedde framgår inte, endast att de gjordes i ”extrem vinterkyla nära Polcirkeln”. Förutom rejält kalla temperaturer utsattes lastbilen även för hårda och kalla vindar.

– Vindarna bygger på is på lastbilarna, vilket ger oss stora möjligheter att säkra att allt fungerar som det ska under extrema förhållanden. Våra tester har visat att det fungerar mycket väl att köra våra eldrivna lastbilar under dessa mycket kalla förhållanden, säger Jessica Sandström.

Hur de tuffa förhållandena påverkade lastbilens räckvidd framgår inte.

FH Electric kan lasta en totalvikt på 44 ton och går att få med olika batteripaket på mellan 450 och 540 kWh som ger upp till 30 mils räckvidd. Med snabbladdning på 250 kW ska det gå att ladda batteriet till 80 procent på en och en halv timme.

Modellen finns redan till försäljning, men enligt Volvo har vintertestet lett till utvecklandet av en förbättring. Batterierna presterar som bäst vid omkring 25 grader, vilket alltså innebär att yttertemperaturen var upp till 50 grader fel.

Som ett direkt resultat av testerna införs nu funktionen Ready to Run för att optimera batteriets temperatur innan avfärd.

Genom en app kan föraren förvärma batteriet vid kallt väder eller kyla ned det när det ska köras genom ett varmt klimat. Även förarhytten värms upp eller kyls ned innan start och antagligen ger det bäst effekt när lastbilen är inkopplad till en laddare för att spara på energin i batteriet.

Ready to Run ska nu införas även hos tillverkarens övriga elektriska lastbilar FM och FMX som ska lanseras tillsammans med FH Electric nästa år.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!