Nya detaljer kring bilarna från Volkswagens samarbete med Xpeng
Carl Undéhn
28 jul 2023
Volkswagens försäljning av elbilar i Kina går trögt. Analysen är att de nuvarande bilarna i ID-serien inte i tillräcklig grad stämmer överens med vad kunderna där efterfrågar. Det gäller inte minst när det kommer till teknik.
För att ändra på den saken meddelade Volkswagen i veckan att de går in med 700 miljoner euro i Xpeng och inleder ett samarbete med tillverkaren. Till 2026 ska minst två nya elbilar utvecklas gemensamt. Nu avslöjar Volkswagenkoncernens chef Oliver Blume fler detaljer kring bilarna. De ska båda befinna sig i det övre mellanklassegmentet och baseras på teknik som hittas i elsuven Xpeng G9. Det betyder bland annat snabbare laddning än hos dagens elbilar från Volkswagen. Xpeng G9 använda en egenutvecklad plattform med 800-voltsteknik. Vid presentationen av G9 hette det att bilen var ”världens mest snabbladdande massproducerade elbil” och ska klara en effekt på hela 480 kW. För det behövs däremot också en laddstolpe med så hög effekt. Även det har Xpeng lanserat med sin laddstolpe S4 som ger en effekt på 480 kW.
Med Xpengs teknik kan Volkswagen också erbjuda bilar med mer hästkrafter än idag. Plattformen som används till G9 går att förse med dubbla motorer för upp till 650 hästkrafter.
Om det betyder att det är prestandan och laddeffekten vi kan vänta oss hos de kommande bilarna från samarbetet återstår att se. Även att det som med G9 handlar om två elsuvar är inte klart.
Oliver Blume öppnade också för att vi kan få se modeller från samarbetet med Xpeng även här.
-I vårt samarbete med Xpeng finns även möjligheten att utvidga det utanför Kina. Men först vill vi etablera affärsmodellen i Kina, sa Oliver Blume under en presskonferens.