Nya eldrivna Renault Kangoo får längre räckvidd och snabbladdning

Lotta Hedin

Lotta Hedin

24 mar 2021

Renault Kangoo Z.E var bland de första eldrivna transportbilarna som kom när den lanserades 2011. Efter 58 000 sålda exemplar i Europa får den nu en uppföljare, i form av Renault Kangoo E-Tech Electric, som kommer till Sverige i början av nästa år

Den nya versionen utrustas med ett större batteripack, 44 kWh istället för föregångarens 33 kWh. Räckvidden uppges bli 265 km enligt WLTP. Till skillnad från Kangoo Z.E kan nya Kangoo E- Tech även snabbladdas med upp till 75 kW DC. Ombordladdaren kan ta emot 11 kW AC.

Motorn har också blivit starkare, och levererar upp till 75 kW med ett vridmoment på 245 Nm. Två olika körlägen finns att välja mellan, samt tre olika nivåer av regenerering.

Även de bensin- och dieseldrivna varianterna av Kangoo uppdateras, och gemensamt för alla olika drivlinevarianter är en ny design för mer effektiv lastning och lossning. Skjutdörrar på sidorna i kombination med att b-stolpen på passagerarsidan kan tas bort och passagerarsätet fällas ihop, gör att man kan få en öppning på nära en och en halv meter på bilens långsida. Lastgolvet blir också längre på passagerarsidan.

Jämfört med den tidigare versionen av Kangoo har bilen blivit något längre, och får en total lastvolym på upp till 3,9 kubikmeter.

Kangoo moderniseras också när det gäller förarstöd, och utrustas med automatisk nödbroms, adaptiv farthållare, filhållningsassistent och automatisk hjälp att hantera sidvind. Som tillval finns även bakåtriktad kamera som visar vad som händer bakom bilen i backspegeln – som då funkar som skärm.

Svenska priser för Kangoo E-Tech Electric är ännu inte släppta.

Förutom den nya versionen av Kangoo kommer Renault även med en vätgasversion av skåpbilen Master. Den ska få en räckvidd på 500 till 600 kilometer på en tank, och vara redo för den europeiska marknaden senare i år. Till Sverige väntas den komma i slutet av detta år eller i början av nästa.

I sitt utbud av nya arbetsfordon presenterar Renault också en helt ny mindre variant kallad Express, samt en uppdaterad Renault Traffic minibuss för persontransporter. Express kommer dock bara med bensin- och dieseldrivlina. Gällande Traffic säger Renault att en elektrisk version av den kommer komma, men utan att specificera när.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!