/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FVolvo-Eldrivna-Lastbilar-2024-01.jpg)
Nya siffror: De är fortsatt marknadsledare på ellastbilar
Carl Undéhn
13 mar 2025
De senaste åren har Volvo Lastvagnar varit marknadsledare i både Europa och USA vad gäller eldrivna lastbilar på över 16 ton. Nu släpps siffrorna för 2024 som visar att tillverkaren behåller titeln. Under förra året registrerades det 1.970 exemplar av eldrivna lastbilar från Volvo runt om i Europa.
Totalt stod eldrivna versioner för 1,3 procent av den totala lastbilsmarknaden på kontinenten, så med knappt 2.000 exemplar innebär det att Volvo kom upp i en marknadsandel på 47 procent. De flesta eldrivna lastbilar gick till hemmamarknaden Sverige, där Volvos andel var hela 71 procent, samt till Tyskland, Norge, Schweiz och Nederländerna.
I USA stod tillverkarens eldrivna lastbilar för en marknadsandel på ”över 40 procent”. Någon exakt siffra och hur många eldrivna lastbilar från Volvo som registrerades där uppges inte. Enligt siffror från nyhetsbyrån Reuters levererade konkurrenten Scania förra året 266 eldrivna lastbilar. Scania har satsat på att använda battericeller från svenska Northvolt, som har lämnat in en ansökan om konkurs och inte lyckats skala upp produktionen som planerat.
– Vi är stolta över att leda omställningen till transporter med nollutsläpp. Vi har en mycket stark portfölj i dag av batterielektriska lastbilar för regionala, stads- och anläggningstransporter. Vår nästa eldrivna lastbil på marknaden kommer att köra längre sträckor på upp till 600 kilometer på en enda laddning, säger Roger Alm som är vd för Volvo Lastvagnar.
Volvo har idag 8 helt eldrivna lastbilsmodeller och sedan den första lanserades 2019 har de nu rullat 140 miljoner kilometer. För att ellastbilarna ska bli ännu fler trycker Volvo på behovet av utbyggd laddinfrastruktur. Något som Volvo själv aktivt deltar i här i Sverige genom samarbeten med OKQ8, Skellefteå Kraft och Gito.
– För att påskynda övergången till utsläppsfria transporter räcker det inte med att vi har ellastbilarna redo. Enligt vår analys kommer vi att behöva 40 000 snabbladdare längs de europeiska vägarna, med prognosen att det kan vara 400 000 ellastbilar år 2030, säger Roger Alm.