Nytt rekord för elbilar i Norge – och kinesiska märken växer

Carl Undéhn

Carl Undéhn

3 jan 2025

Det är egentligen ingen överraskning, men nu finns det svart på vitt. Elbilarnas andel av nybilsregistreringen i Norge slog förra året ännu ett rekord när de stod för 89 procent. Detkan jämföras med året innan, då elbilarna stort för 82 procent av alla nya bilar i landet, och Norge har tagit ännu ett kliv mot att alla nya bilar där drivs med el.

Landets regering har tidigare satt upp ett mål om elbilarna ska stå för 100 procent av nybilsförsäljningen från 2025. Men trots att Norge ligger långt före alla andra länder i världen när det kommer till omställningen till eldrift finns det tvivel kring om även de sista 11 procenten av nybilsföräljningen kommer vara elbilar under 2025.

Tesla Model Y var den mest sålda bilen i Norge under förra året.

– Siffrorna och ökningen i andelar visar att de sista procenten för att nå 2025-målet kan bli svåra att uppnå. Detta sänder ett tydligt budskap till regeringen om att det är helt avgörande att upprätthålla incitament som gynnar köp av elbilar om regeringen och Stortinget ska kunna nå det mål de själva har satt upp, säger Øyvind Solberg Thorsen som är direktör för norska Opplysningsrådet for veitrafikken.

Norges mest sålda bilmodell var precis som här i Sverige Tesla Model Y, med 16.858 exemplar, följt av Tesla Model 3 med 7.264 exemplar. Nästan lika många, 7.229 exemplar, såldes av Volvo EX30. På grund av Norges position som elbilsland har det ofta varit premiärmarknad för nya, kinesiska elbilsmärken när de har lanserats i Europa. Det, samt att Norge inte är medlem i EU och alltså inte infört strafftullar på elbilar tillverkade i Kina, har bidragit till att kinesiska märken lyckats etablera sig bättre i Norge än i övriga Europa. Under 2024 ökade de kinesiska tillverkarna sin marknadsandel till 8,8 procent i Norge, jämfört med 5,1 procent året innan.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!