Över förväntan – så lång är räckvidden hos uppdaterade Polestar 2

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 jun 2023

I början av året uppdaterades Polestars 2 med en ny kaross och fick en omarbetad, mer sluten front kallad ”Smart Zone” som påminde om sitt större syskon Polestar 3. Hur det gjorde sig i verkligheten kunde besökare på elbilsmässan eCarExpo i Stokholm spana in i början av februari, där det var världspremiär för uppdaterade Polestar 2. Men de stora förändringarna hittades under den i form av nya elmotorer och ett större batteri i Long Range-versionen. Det är samma uppdatering som tekniskt besläktade Volvo XC40 och C40 även har fått. I samband med det blev versionerna med en elmotor också bakhjulsdrivna. Samtidigt har Polestar även minskat koldioxidutsläppet per bil över hela dess livstid med 12 procent. Det ska de ha lyckats med genom att delvis använda aluminium med lågt koldioxidavtryck, ställt om till att använda grön el i fabriken i Kina samt ny kemi i batterierna.

Det större batteriet är nu på 82 kWh, till skillnad från 78 kWh tidigare. Elmotorerna är nyutvecklade och kommer med en växelriktare med kiselkarbid för mindre värmeutveckling och mer effektivitet. Med en elmotor på bakaxeln, 299 hästkrafter och ett vridmoment på 490 Nm får Polestar 2 längre räckvidd än innan. Och tydligen mer än vad som först lovades. För i början av året hette det att bakhjulsdrivna Long Range-versionen av Polestar 2 tog sig 63,5 mil på en laddning. Det visade sig vara i underkant och den officiella räckvidden anges nu till 65,4 mil. Det är 22 procent mer än tidigare för Long Range-versionen som tidigare hade en räckvidd på 55,1 mil.

Något kortare än så, 53,2 mil, tar sig den bakhjulsdrivna instegsversionen Standard Range med ett mindre batteri på 69 kWh. Det är enligt Polestar preliminära siffror. Också här ger motorn på bakaxeln 299 hästkrafter och för den som vill ha mer blir det att titta på den fyrhjulsdrivna Polestar 2 Dual Motor som kommer med 421 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm.

Också här hittas det nya större batteriet på 82 kWh som ger Dual Motor-versionen en räckvidd på 59,1 mil. Det större batteriet kan även laddas snabbare än tidigare med upp till 205 kW, jämfört med som mest 150 kW innan uppdateringen. Det mindre batteriet klarar snabbladdning med upp till 135 kW, också det en ökning från 115 kW tidigare. Enlitg Polestar ska laddningen nu gå 34 procent snabbare, men nämner inga siffror för hur lång tid det tar att ladda från 10 till 80 procent.

Priset för uppdaterade Polestar 2 börjar från 559 000 kronor för versionen Standard Range. Beräknad leverans för den och de andra versionerna är till slutet av året.

Standard RangeLong RangeDual Motor
Batteri69 kWh82 kWh82 kWh
Räckvidd532 km654 km591 km
Motoreffekt220 kW220 kW310 kW
Laddeffekt135 kW205 kW205 kW
DrivningRWDRWDAWD
Pris559 000 kr609 000 kr674 000 kr

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!