Paris sänker hastigheten – och därför kan du inte köpa den här elbilen från Renault
Carl Undéhn
14 sep 2021
Vid sidan av att Renault nyligen visade upp Mégane E-Tech Electric och sa att den elektriska nytolkningen av klassiska Renault 5 ska komma 2024 hamnade en tredje elbil lite i skymundan.
Modellen Mobilize Limo är utvecklad av Renaults kinesiska partner Jingliang Motor Group och säljs i Kina under namnet EZoom Yi. I Europa lanseras den nu under Renaults mobilitetsmärke Mobilize. Men det är ingen bil som du kan eller ska köpa. Istället erbjuds Mobilize Limo endast som abonnemang till taxiförare eller andra tjänster som Uber och Lyft.
Ett något konstigt beslut kan tyckas, för med en räckvidd på 45 mil och gott om utrymmen är det säkert en eldriven sedan som skulle tilltala även andra kundgrupper.
Beslutet att begränsa Mobilize Limo till yrkesförare är bara början på Renaults storskaliga satsning med Mobilize. Och den bör ses i ljuset av vad som händer i hemlandet Frankrike och framför allt i Paris.
Sänkt hastighet och färre parkeringsplatser
Där infördes nyligen en hastighetsbegränsning på 30 km/h i hela staden. Den som någon gång besökt Paris vet att det i praktiken inte betyder särskilt stor förändring. Även 30 km/h är en hastighet som sällan uppnås på de fulla gatorna.
Beslutet är ytterligare en del av borgmästaren Anne Hidalgos plan på att få bort bilar och parkeringsplatser för att skapa mer plats för cyklister, fotgängare och restauranger i staden.
Och så klart för att förbättra stadens luft.
Nästa steg är att alla taxibilar och hyrbilar måste vara elektrifierade och varutransporter ska ske med elektriska lastbilar eller lastcyklar. Paris har där gått före en del andra europeiska storstäder, men tongångarna är desamma även på andra håll.
Och det är där Renault ser en viktig inkomstkälla för framtiden.
En ny marknad växer fram
Ytterligare fordon inom Mobilize som inte heller går att köpa är den lilla elbilen Duo för carsharingtjänster samt Bento och Hippo, små eldrivna lastbilar för transporter i stan.
Det är på väg att skapas en växande marknad för elektriska carsharingtjänster och 2030 räknar Renault med att sådana tjänster utgör mellan 20 och 30 procent av omsättningen.
Det är en stor omställning för Renault, men de är inte ensamma. En av de mest emotsedda lanseringarna inom Volkswagens elbilssatsning ID är den eldrivna bussen ID.Buzz som ska komma nästa år.
Men redan för fyra år sedan lanserade Volkswagen en eldriven buss med räckvidd på 30 mil till sin tjänst Moia. Även den skulle säkert intressera flera kunder om den gick att köpa. Men hittills används de endast som sammeltaxis av Moia i tyska Hamburg – med stor framgång.
Vid starten 2018 var planen att expandera tjänsten globalt och genom det få bort en miljon privata bilar från städers gator. Coronapandemin bromsade in de planerna, men trenden är tydlig.
Räkna alltså med fler lanseringar av elbilar i framtiden som du inte kommer kunna köpa utan endast hyra eller åka med i.