Porsche lanserar ny generation av Taycan och eldriven Panamera 2027

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 sep 2022

Med sin första elbil Taycan gjorde Porsche en hel del rätt redan vid första försöket. Sedan lanseringen 2019 har modellen i sina olika utföranden sålts i 75 000 exemplar.

Tidigare i år satte Porsche upp målet att eldrivna modeller ska stå för 80 procent av försäljningen år 2030. För att nå dit vill tillverkaren erbjuda så många modeller som möjligt med eldrift.  

Enligt uppgifter till brittiska Autocar vill Porsche 2027 lansera både en ny generation av Taycan och en helt eldriven version av den större Panamera.

Panamera laddhybrid

Den ska erbjudas med en eller två elmotorer. Med eldrift kommer Panamera också växa ytterligare något på längden till 5,2 meter och få en lång hjulbas på 3,1 meter som standard.

Med det kommer Porsche ha en stor eldriven lyxsedan för att konkurrera om kunder till Mercedes EQS, BMW i7, Tesla Model S, Lucid Air och Polestar 5. Det kommer alltså finnas en hel del alternativ för den som är på jakt efter eldriven lyx.

Nya Taycan och Panamera EV kommer dela teknik och använda sig av en sportigare version av Volkswagenkoncernens kommande elbilsplattform SSP-plattform. Den ska ligga till grund för nästa generation av elbilar från koncernen med stort fokus uppkopplade funktioner och självkörning.

Prototyp av eldriven Macan

Nästa elbil från Porsche blir en ny, eldriven generation av elsuven Macan. Efter problem med utveckling av mjukvara har lanseringen skjutits upp till 2024. Tidigare i år meddelade Porsche att de kring 2025 även kommer lansera en ny elsuv som är större än dagens Cayenne.  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!