Porsche Taycan Cross Turismo01_Foto_Porsche

Porsche presenterar Taycan Cross Turismo

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 mar 2021

En sportbil i familjeutförande med kombilucka ser man inte varje dag. Det är kanske inte riktigt vad Porsche Taycan Cross Turismo är heller. Men idag har Porsche i alla fall presenterat den nya karossversionen för sin elbil.

Med Taycan Cross Turismo ska det nu gå att köra både fort och i lite tuffare terräng.

Det är inte riktigt en SUV, men betydligt mer inriktad på praktisk användning än den sportigare ”vanliga” versionen av Taycan. Trots längden på fem meter ger den ett smidigt intryck som framförallt framifrån andas sportbil. Porsches vd Oliver Blume valde att kalla den för en ”Ironman” som är ”100 procent elektrisk och 100 procent redo för äventyr”.  

Med en acceleration från 0 till 100 på 2,9 sekunder och en toppfart på 250 km/h behöver äventyrsversionen av Taycan knappast skämmas på tävlingsbanan.

Porsche Taycan Cross Turismo02_Foto_Porsche

Men inslag av plastpaneler i karossens nedre delar ska skydda vid körning på mer ojämnt underlag. Även delar av underredet är täckt av skyddande plast och på taket sitter också takräcken för riktiga långresor. Det finns också ett nyutvecklat körläge som är särskilt framtaget för grusväg.

Cross Turismo ska erbjuds i de fyra olika versioner 4, 4S, Turbo och toppmodellen Turbo S med 760 hk. Alla versioner kommer med fyrhjulsdrift samt luftfjädring som standard vilket gör det möjligt att höja bilen med två centimeter. Den som verkligen vill köra off-road med sin Porsche kan välja till ett paket med ytterligare plastdelar som skydd på karossen och möjligheten att höja bilen med tre centimeter. Det längre taket gör också att det nu finns mer plats för de som sitter bak.

Under det mer robusta skalet hittas batteripaketet Performance Plus på 93,4 kWh, samma som i modellerna Taycan S och Taycan Turbo. Det ska ge en räckvidd på 45,6 mil enligt WLTP. Precis som hos syskonet Taycan har även Cross Turismo ett 800-voltssystem för snabbladdning på upp till 270 kW. Tack vare det är det möjligt att ladda 10 mils räckvidd på endast fem minuter.

Cross Turismo lanseras i Sverige till sommaren och priset startar på 1 140 000 kronor för versionen Taycan 4 Cross Turismo. Den som hellre vill ha toppversionen Taycan Turbo S Cross Turismo får betala nästan det dubbla, 2 130 000 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!