Premiär för Tavascan – så sportig är Cupras elsuv

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 apr 2023

Under ett event i Berlin har Cupra i kväll presenterat sin andra elbil Tavascan. Modellen visades som koncept redan 2019 och serieversionen har fått behålla en hel del av dess design.

Den bygger till stor del på trekantiga former, vilket går igen i strålkastarna fram. Som en coupesuv har den 4,6 meter långa och 1,6 meter höga Tavascan en sluttande taklinje och hög midja som ger den en sportig utstrålning. Framför allt när den står på 21-tumsfälgar, men det går även att välja 20 eller 19-tumsfälgar.

Någon rekordlastare är Tavascan inte, men bagaget rymer 540 liter.

På insidan hittas en pekskärm på 15 tum, den största hittills hos en Cupra, och en välvd instrumentbräda som ska öka känslan av rymd på insidan. Välvda är också stolarna fram som enligt Cupra ska kombinera sportighet med komfort.

Tavascan blir också Cupras första bil med ett ljudsystem från Sennheiser bestående av 12 högtalare.

Precis som Cupras första elbil Born använder också Tavascan Volkswagenkoncernens elbilsplattform MEB. Cupras nya elsuv delar därför teknik med Volkswagen ID.4 och ID.5, samt Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron.

Batteristorleken känns till exempel igen. Den är på 77 kWh och kan laddas med upp till 135 kW. Det är långsammare än vad Volkswagens elbilar klarar efter senaste uppdateringen. Vid en snabbladdare ska det gå att fylla batteriet från 10 till 80 procent på en halvtimma.

Snabbare går det då på vägen. Cupra vill vara ett märke med en aggressiv och sportig utstrålning. Spanjorerna har därför lyckats klämma högre effekt än de 299 hästkrafter som hittills varit det mesta vi sett hos bilar på MEB-plattformen.

Den fyrhjulsdrivna versionen Tavascan VZ bjuder på 340 hästkrafter. Det är lika mycket som hos Ford Explorer, som också den använder MEB-plattformen.

Med det klarar toppversionen av elsuven 0-100 km/h på 5,6 sekunder och har en räckvidd på 52 mil. Skippar du fyrhjuldriften får du en Tavascan med en elmotor på bakaxeln som ger 286 hästkrafter. Med det ökar räckvidden till 55 mil. Någon toppfart anges inte.

Med Connected Travel Assist arbetar assistanssystemen med molnbaserad data och Tavascan klarar bland annat automatiskt filbyte på motorväg.

Cupra Tavascan lanseras nästa år och kommer tillverkas i Kina. Några svenska priser har ännu inte presenterats, men Cupra anger ett årligt försäljningsmål på 70 000 bilar globalt.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!