Priset klart för Afeela 1 – första modellen från Sony och Honda
Carl Undéhn
7 jan 2025
Att det skulle bli någon billig folkelbil hade nog ingen räknat med. Och när den första modellen från samarbetet mellan Sony och Honda nu har fått ett pris placerar de sig i de övre segmenten.
Afeela 1 är namnet på den 4,9 meter långa sedanen som börjar på 89.900 dollar (990.000 kronor) i USA. Där ska Sony-Honda börja ta emot beställningar av modellen senare i år och till en början endast för kunder med adress i Kalifornien.
Leveranserna dröjer däremot ännu ett tag och först 2026 väntas de första kunderna kunna hämta ut sin bil. Men då endast de som beställer den mer utrustade versionen Signature som har ett högre pris från 102.900 dollar (1,1 miljoner kronor). För 89.900 dollar får du nöja dig med Afeela 1 Origin som endast går att med svart lack och väntad leverans först 2027. Efter USA ska Afeela 1 lanseras i Japan och först efter det blir det dags för oss i Europa.
Afeela 1 är fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer som har en gemensam effekt på 360 kW (482 hästkrafter). Batteriet är på 91 kWh och väntas ge en räckvidd på 300 miles, vilket motsvarar 48 mil. Bulen är utrustad med Teslas laddkontakt NACS och kan ladda med upp till 150 kW.
Det är idag ingen imponerande laddeffekt, i synnerhet inte för en bil med en sådan prislapp. Bilens säljargument är i stället tekniken för underhållning och assistanssystem, där det senare jobbar med totalt 40 sensorer som innefattar Lidar, kameror, ultraljudssensorer och radar. För att bearbeta all information har det klämts in en kraftfull dator, men de utlovade avancerade assistanssystemen kommer endast vara tillgänglig för kunder som abonnerar dem genom en månadsavgift. Hur hög den blir har ännu inte meddelats.
Tekniken ska också kunna uppdatera för att hålla bilen aktuell under en lång tid. Tidigare har Sony-Honda talat om att de huvudsakligen vill leasa ut sina bilar och då under en period på upp till tio år.
Med sin erfarenhet från underhållningsteknik ska Sony bidra med tjänster för infotainmentsystemet. Men exakt vad det kommer att vara har ännu inte presenterats i detalj. Gott om skärmar för det finns det i alla fall, både i baksätet (endast i versionen Signature) samt i framsätet där horisontella skärmar sträcker sig över hela instrumentbrädan. Framför dem hittas för övrigt en en avkapad ratt, en så kallad yoke.