Prispress och effektivitet i fokus för elbilar från Renault
Carl Undéhn
14 nov 2024
I november förra året var det officiell premiär för Renaults nya division Ampere med ansvar för utveckling av elbilar och mjukvara. Genom att vara en del av Renault innebar det en flygande start med 11.000 anställda och 11 av Renaults anläggningar där även det så kallade ElectriCity ingår, ett kluster av fabriker för tillverkning av elbilar, batterier samt återvinning.
De första konkreta resultaten från Ampere är laneringen av nya Renault 5 och förra månadens premiär av kommande Renault 4. Modeller som båda använder den nya elbilsplattformen Ampr Small. Redan nu filas det på nästa generations plattform där ser fokus ligger på att pressa tillverkningskostnaderna och förbättrad energieffektivitet.
När vi på Elbilen förra hösten intervjuade Fabrice Cambolive som är märkeschef för Renault sa han att de siktar på att sänka priset på elbilar med 40 procent. En uppgift som det alltså är upp till de närmre 4.000 ingenjörerna hos Ampere att lösa. En konkret detalj som nämnts är att Renault ska börja använda billigare LFP-batterier.
Det är ett mål som nu bekräftas av Luca de Med som är chef för hela Renault Group. Han meddelar också att den första modellen att använda den nya plattformen blir en mindre modell som kommer ut på marknaden 2028. Mer detaljer än så kring vad det är för bil ger han inte.
Den nya plattformen ska också göra det möjligt att sänka förbrukningen till låga 1,2 kWh per mil. Utifrån det kan vi räkna med att det i alla fall handlar om en större modell än nya eldrivna Twingo. Hos den har Renault lovat en ännu lägre förbrukning på endast 1 kWh per mil.
Tanken är att Ampere även ska erbjuda tekniken som utvecklas till andra tillverkare. För arbetet med nya Twingo sökte Renault samarbete med Volkswagen, som valde att dra sig ur. Tanken var att både Twingo och den planerade ID.1 skulle använda en modifierad version av plattformen Ampr Small och byggas i Renaults fabrik i Slovenien. Något som inte togs emot väl av representanter för Volkswagens arbetarråd som värnar om arbetstillfällen vid fabrikerna i Tyskland.