Problemet med kiselanoder är löst – forskare utlovar batterirevolution
Patrick Ekstrand
28 okt 2015
Elbilsbatterier med kisel i anoden möjliggör betydligt längre räckvidd. Lång är även titeln på den vetenskapliga artikel som beskriver en teknik som innebär att kiselanoder kan bli verklighet: ”Evidence of covalent synergy in silicon-sulfur-graphene yielding highly efficient and long-life lithium-ion batteries”.
Energidensiteten kan öka upp till 60 procent om man använder kisel i stället för grafit, skriver forskargruppen vid kanadensiska University of Waterloo i tidskriften Nature Communications.
– Samtidigt som batterierna blir bättre börjar grafit bli en flaskhals då den bara kan lagra en begränsad mängd energi, säger professor Zhongwei Chen.
Men det finns problem även med kisel – anoderna vidgas och krymper i samband med laddning, något som leder till sprickbildning och att batteriet går sönder. Forskarna har i samarbete med General Motors utvecklat en teknik som går ut på att elektroderna utsätts för stark hetta vid tillverkningen, något som innebär att de behåller formen när batteriet laddas. Tekniken gör att batteriet håller minst 2 000 laddcykler och professor Chen säger att den kan börja användas kommersiellt redan nästa år.