Här tillverkas solid state-batterier – sedan förra året

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 jan 2024

Toyota och Nissan talar om att lansera storskalig tillverkning av solid state-batterier från 2028. Så exakt har inte Volkswagen och BMW varit, men båda har fått celler att testa från de amerikanska batteriutvecklare de investerat i. Med solid state-batterier hoppas biltillverkare kunna tillverka elbilar med längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet jämfört med idag.

Och nu ser vi ut att kunna få bilar med solid state-batterier betydligt tidigare än så. Rentav nu, faktiskt. För taiwanesiska ProLogium meddelar att de inledde tillverkning av solid state-batterier i slutet av förra året. Redan i år räknar de med att de kommer användas i en modell, men från vilken tillverkare det handlar om framgår inte.

– Detta är världens första massproduktionslinje för solid-state litiumbatterier, främst för elbilar. Elbilstillverkare är våra framtida partners, sade ProLogiums vd Vincent Yangvid en pressträff enligt taiwanesiska medier.

Det uppgavs också att det fanns representanter från Mercedes på plats. Den tyska tillverkaren har investerat i ProLogium, detsamma gäller kinesiska NIO och vietnamesiska VinFast. När Mercedes ökade sin investering i ProLogium i början av 2022 hette det att planen var att lansera ”utvalda modeller” med solid state-batterier år 2025.

Årskapaciteten i fabriken är till en början låga 0,5 GWh per år. Även på sikt är med målet 2 GWh per år inga enorma volymer planerade. Det ska enligt ProLogioum räcka till batteripaket på 77 kWh för 26.000 elbilar. En betydligt större årsproduktion på 48 GWh är planerad i batterifabriken som ProLogium bygger i franska Dunkerque. Om det där även kommer tillverkas solid state-celler är oklart.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: