Rekordlång körning med Mercedes vätgaslastbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 sep 2023

Volvo Lastvagnar har satsar stort på sina eldrivna lastbilar de senaste åren. Nyligen inleddes även tillverkning av dem i en fjärde fabrik i Belgien. Vid sidan av batteridrift arbetar Volvo också – lite mer i det tysta – på lastbilar med bränsleceller. Sedan 2021 samarbetar de med Daimler Trucks i det gemensamma bolaget Cell Centric som utvecklar bränsleceller.

Målet är att Cell Centric ska bli världsledande inom tekniken. För att visa hur det går med det genomförde kollegan Mercedes i veckan en rekordkörning med en vätgaslastbil. En fullastad prototyp av vätgaslastbilen GenH2 Truck med en total vikt på 40 ton körde en sträcka på 104,7 mil på en tank i Tyskland.

Daimler Truck demonstriert erfolgreich Entwicklungsziel von 1000+ km Reichweite mit Wasserstoff-Lkw  Daimler Truck successfully demonstrates development objective of 1000+ km range with hydrogen truck

För att garantera att inget fusk skedde plomberades tankluckan på lastbilen när den startade i staden Wörth vid gränsen till Frankrike. Därifrån körde den upp genom Ruhrområdet och över Hamburg till huvudstaden Berlin utan tank- eller laddstopp. Förutom de båda tankarna på 40 kilo med vätgas som omvandlas till el i bränslecellen går det även att ladda batterierna med kabel. För säkerhets skull ska även laddluckan ha plomberats innan start.

Kanske var det viktigare för att säkerställa att chauffören inte fuskade på vägen. För även i Tyskland är det ännu glest mellan vätgasstationerna. Ett laddstopp på vägen hade därmed varit betydligt enklare att genomföra.

För Mercedes var rekordkörningen ändå en viktig milstolpe för att visa på tekniken. Med både batteri- och vätgasdrivna lastbilar i programmet att över hälften av lastbilarna de säljer 2030 i Europa ska vara eldrivna.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!