Så ska Lucid Motors göra Aston Martin eldrivet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 jun 2023

Redan 2019 visade Aston Martin upp Rapide, ett nästan färdigt koncept på en eldriven sedan med 600 hästkrafter och 800-voltsteknik för snabb laddning. Rapide sattes aldrig i produktion, men nu kommer nästa satstning på eldrift och då i samarbete med Lucid Motors. Genom det får Aston Martin enligt ett pressmeddelande tillgång till ”världsledande elektrisk drivlineteknik, exklusivt utvecklad och tillverkad av Lucid själv”. Målet för Aston Martin är inget mindre än att tillverka ”branschledande ultralyxiga elbilar med hög prestanda”.

– Baserat på vår strategi och våra krav har vi valt Lucid för att ge oss tillgång till branschens mest kraftfulla och innovativa teknik för våra framtida BEV-produkter, säger Aston Martins vd Lawrence Stroll.

Supersportbilen Valhalla med hybriddrivlina ska lanseras nästa år. Året efter är det dags för en helt eldriven modell.

Lucid Motors har med sin första modell Lucid Air visat en elbil med en både kraftfull och effektiv drivlina som med ett batteri på 113 kWh kan ta sig upp till 88,3 mil på en laddning. Aston Martin ska nu använda elmotor, batteriteknik och systemet för laddning från Lucid Motors för att utveckla en egen elbilsplattform för kommande modeller. Sedan tidigare har Aston Martin lovat att tillverkarens första helt eldrivna modell ska komma 2025, ett mål som står kvar. Fram till 2030 ska alla modeller ”elektrifieras”, men exakt vad det innebär är oklart. Sedan tidigare samarbetar Aston Martin även med Mercedes kring teknik för hybridmodeller.

Som tack för tekniken får Lucid Motors både aktier i Aston Martin och betalt. Hur fördelningen ser ut framgår inte, men affären uppgår till ett värde av 450 miljoner dollar, omkring 4,8 miljarder kronor.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: