Så ska VW Transporter bli eldriven med Ford-teknik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 okt 2023

Med ID.Buzz Cargo har Volkswagen en eldriven transportbil med en lastvolym på 3,9 kubikmeter. I den större Transporter ryms det däremot upp till 6,7 kubikmeter. Men då utan möjligheten att få den med eldrift.

Det är på väg att ändras med nästa generation av Transporter som lanseras nästa år, enligt uppgifter från brittiska Autocar. Då med en elektrisk drivlina som Volkswagen Transportbilar har utvecklat i samarbete med Ford. Det betyder samma elmotor, batteri och även chassi som hos Ford Transit Custom.

Utifrån det kan vi alltså räkna med ett batteripaket på 68 kWh som kan snabbladdas med 125 kW och en räckvidd på 38 mil. Volkswagen Transporter uppges precis som Ford Transit Custom erbjudas med två versioner av elmotorn på bakaxeln med 136 eller 218 hästkrafter. Även maxlasten väntas bli samma, alltså 1.100 kilo.

Trots gemensam teknik är Carsten Intra, chef för Volkswagens transportbilar, övertygad om att deras version kommer bli vassare än syskonet Ford Transit Custom.

– Vi låter er avgöra, men vi tycker att vår är bättre. Den har bedömts internt också, till och med på Ford, och alla har bedömt den som bättre, säger han till Autocar.

Samarbetet mellan de båda tillverkarna är heller ingen slump. Sedan tidigare använder Ford sig av Volkswagenkoncernens elbilsplattform MEB för sin elsuv Ford Explorer.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: