SEAT vill lansera urban elbil 2025 för max 250 000 kronor
Carl Undéhn
22 mar 2021
Efter flera stora satsningar i norra- och centrala Europa ser Volkswagenkoncernen nu ut att rikta allt mer fokus söderut.
Vid SEAT:s årliga presskonferens lade den spanska tillverkaren, som ingår i Volkswagenkoncernen, fram en ny plan med namnet Future Fast Forward. Enligt den vill SEAT från år 2025 tillverka 500 000 elbilar i sin fabrik utanför Barcelona. Samma år vill de också lansera en ny elbil för stadsmiljö. Prislappen ska ligga på mellan 20 och 25 000 Euro, alltså mellan 200 000 och 250 000 kronor. Om den ska lanseras som en SEAT eller Cupra är ännu inte bestämt och idag fick vi endast se en skiss på konceptet.
– Urbana elektriska bilar är ett definitivt steg mot hållbart resande. Vi talar om en bil med dimensioner som dagens Seat Arona, en bil för stadsmiljö med bra räckvidd och exellenta köregenskaper, sa SEAT:s vd Wayne Griffiths vid presskonferensen.
SEAT hade tidigare uppgiften att ta fram en mindre version av koncernens elbilsplattform, en ”MEB-Lite”. Uppdraget drogs tillbaka förra året, men nu verkar det alltså som att SEAT återigen får ansvara för delar av utvecklingsarbetet.
– Urbana elbilar är kommer vara avgörande för att nå målen i Green Deal och Volkswagen Groups ambition om att elbilar ska utgöra 60 procent försäljningen, sa Wayne Griffiths.
Under presskonferensen kom också fram att den tidigare visade större elbilen Cupra Tavascan ska presenteras 2024. Det blir märkets andra elbil efter Cupra Born, som lanseras innan nuvarandet årets slut.
Wayne Griffiths beskrev också projekten inom Future Fast Forward som ”drivkraften i transformationen av den spanska bilindustrin”. Han sa också att det finns designplaner för den nya billiga modellen som kan komma att visas redan i år.
Spanien är idag, efter Tysklands, Europas näst största biltillverkare och de senaste veckorna har det kommit allt mer tecken på att det planeras stora förändringar där.
Bland annat har både Volkswagen-chefen Herbert Diess och landets ekonomiminister Maria Reyes Maroto nämnt planer på en batterifabrik vid SEAT-fabriken utanför Barcelona. Under eventet Power Day sa Volkswagen också att de planerar en batterifabrik i södra Europa.
Ekonomiskt stöd från både EU och regeringar verkar i slutändan bli det som avgör var den hamnar.